En filmisk julefortælling om en lille dreng, der passer en isenkræmmer-butik i Wales, Hafod Hardware, har på få dage taget en hel verden med storm.  

Og spørger man David Asmussen, kreativ direktør hos Marketsquare, så er han ikke i tvivl om, hvorfor filmen har taget fart på de sociale medier:

– Hafod Hardware rammer tidsånden rigtigt. Den tidsånd, som ikke handler om overforbrug eller køb mere – men om, at værdierne ligger i relationer og ikke i gaver, siger han.

Hos Bates slår Knuth, strategisk direktør og partner, de samme toner an:

– Måske er denne reklame eksploderet på nettet, fordi vi bare har brug for noget, som ikke gør ondt, siger han.

Intellektuel udmattelse

Filmen, der bærer titlen #BeAkidThisChristmas fortæller historien om en lille dreng, Arthur, der ”passer” familiens isenkræmmerbutik i juledagene.

Man følger ham fra morgenstunden, hvor han står op, børster tænder og går hen for at åbne butikken. Siden ser man ham betjene kunder, rydde op og pynte butikkens træ, for til sidst at lukke af for dagen.

Men er det ikke bare ”cute”, fordi det er en lille dreng?

– Børn virker jo i reklamer. Børnearbejde virker ikke! Blev heldigvis lykkeligt overrasket, da det hele bare var et reklamekoncept, som endnu engang skaffer os mænd et alibi for at købe ting med ledning, som larmer, lyder det fra Knuth, som tilføjer:

– Pyhhha, det er jo bare barnligt at være mand. Så slap vi for at tage ansvar.

Og med den mere seriøse kyse på?

– Ja, så er filmens medvind et tydeligt tegn på intellektuel udmattelse i en verden af kaos, tweets og kortfattet ”pegefinger”-kommunikation. Lad os dvæle ved følelsen …

Kostede under 1.000 kroner

Filmen har, siden den blev offentliggjort på nettet, fået omtale i medier verden over – fra CNN og Mashable til ITV News og The Guardian.

Og de fleste hæfter sig ved, at den er skabt af butikkens ejer, faderen til den lille dreng, og en af hans venner for et budget på under 1.000 kroner – penge, der er gået til lydstudie og lydtekniker til musikken:

En genindspillet version af bandet Alphavilles hit ”Forever Young” fra 1984.

På de forskellige sociale medier vokser tallene for views osv fortsat dag for dag. 

Pr. 10. december har den fået 2,4 millioner views og over 25.000 likes på YouTube, på Facebook har den fået over 576.000 visninger, 13.000 likes og er delt flere end 16.000 gange.

Og på Twitter har flere end 613.500 klikket på play-knappen.

– Tallet for views på YouTube er jo ikke som sådan viralt, men det der er tydeligt her er, at antallet af interaktioner – involveringen – er høj, siger David Asmussen.

Skuffelse over John Lewis

Han vender tilbage til tidsånden:

– Det er den primære årsag til successen og omtalen: Og så den kontekst, den lever i. Mange kommentarer går f.eks. på skuffelsen over John Lewis julefilmen, som mange ventede på. 

Hvordan mener du, det spiller ind?

– Efter at have brændt et mindre Hollywood-budget af, ender John Lewis med ”Show how much you care” – som nemt kan lande i kategorien: Køb mere. Det er en flot og sjov historie – men svær at relatere til, siger David Asmussen og tilføjer: 

– Hafod Hardware-filmen er måske ikke nytænkende, men alligevel forfriskende, fordi den ikke prøver at være noget, den ikke kan leve op til. Den kunne sikkert instrueres bedre, komme lidt hurtigere til pointen og den er ikke særligt overraskende.

– Men den er et af eksemplerne på at man ikke altid lykkes ved at frontloade online-filmene med pointen og underholdningen for at undgå skip-knappen.

Hvad skal man så med et bureau?

Hjemme i Wales er faren til filmens hovedperson, og indehaveren af Hafod Hardware, Tom Jones, noget paf over reaktionerne, siger han til britiske The Guardian.

Også her sammenligner man med de store, dyre julefilm, som hvert år lanceres af Sainsbury, John Lewis, Marks & Spencer osv, men ifølge avisen er Tom Jones ”for beskeden” til at sammenligne sin film med John Lewis’ seneste julefilm om Dragen Edgar:

– Men jeg synes da, det viser, at man ikke altid behøver CGI (Computer-generated Imagery, red.) og et kæmpebudget, siger han til avisen.

Så hvad skal man så med et reklamebureau?

David Asmussen vover et bud på det:

– Forskellen på det, der ikke koster noget, og det, man betaler et bureau for, er garantien for at nå et specifikt mål, siger han og tilføjer:

– Hafod Hardware er lykkedes – men de har været heldige, og måske kun denne ene gang. Og gad vide, om folk kan huske, hvem afsenderen er om tre måneder?

Se filmen her.