Der var usædvanlige annoncer på spil, da Amazon for nylig åbnede i Sverige.

Badeforhæng og børnetrøjer blev annonceret med ordet ”voldtægt”, kattemad med ”ænder og trusser”, en luftmadras med ”afføring”.

Og en bog med ordene ”Rejsen til den smukkeste butik for pædofile”.

Det skriver svenske Resumé.

Når ordet ”voldtægt” lander i en annonce for et badeforhæng og et tapet, så kan det for eksempel skyldes, at produktbeskrivelserne rummer ordet ”raps”. Fordi den rapsgule farve optræder i produktet. 

Men oversættelsesværktøjet opfatter det fejlagtigt som ”rape”, altså ”voldtægt”.

Og det er mildest talt uheldigt, mener Henrik Sørensen, Digital Partnership Director, GroupM.

”Hold øje med SoMe”

Han mener dog ikke, man som brand skal gå i panik over situationen.

Henrik Sørensen, Digital Partnership Director, GroupM. Foto: PR.

– Det er selvfølgelig ikke optimalt for brands, at deres produkter oplever den slags ”brølere”. Og man skal absolut arbejde på at få det ordnet hurtigst muligt, siger han.

Henrik Sørensen mener ikke, brands skal frygte langvarig skadeeffekt af situationen. Men opfordrer alligevel til, at de berørte brands holder øje med de sociale medier:

– Det skal man gøre for at se, om der opstår dialoger, som ikke er hensigtsmæssige. Gør der det, er det vigtigt, at man er til stede og tager handling på dette, siger han og tilføjer:

– Så selvom der naturligvis ligger en risk her, så bør brands ikke frygte en langvarig skadelig effekt af det. Det kræver mere end nogle uheldige automatiske oversættelser på en ny platform. Heldigvis. 

Forskellige risiko-profiler

Et eksempel på de omtalte annoncer. Foto: Screendump fra sitet.

Er der forskel på, hvordan forskellige typer af brands bør agere på sådan noget her?

– Ja, det er der. I forhold til Brand Safety og for virksomheder som overvejer Amazon, så bør de vurdere hvad deres egen risikoprofil er, og hvordan den passer ind i den sprogudfordring, som Amazon oplever.

Henrik Sørensen forklarer, at han typisk kategoriserer brand safety og risiko i tre profiler: Høj, mellem og lav risikotolerance. 

– Det svarer til lille, mellem eller stor brand safety-udfordring, og der vil jeg trods alt placere denne ”brøler” i kategorien ”lille”, siger han, og tilføjer:

– Hvis virksomheden vurderer, at deres risiko-profil er mellem eller lav, så bør overvejelsen hælde mod at vente, indtil fejlen er rettet. Men hvis de mener, at de har en høj tolerance, så bør denne udfordring ikke være en hindring.

Amazon oplyser til Resumé, at man arbejder på at rette fejlene, og at man takker alle dem, der henvender sig, så man fremadrettet kan forbedre det nye svenske site.