Seks danske mediehuses nye digitale reklameplatform, Publisher Platform, der blev lanceret 1. oktober, bydes velkommen af Holger Wilcks, Dansk Annoncørforenings adm. direktør.

– Som udgangspunkt er flere lukkede økosystemer ikke vejen frem til et mere åbent og gennemskueligt mediemarked, så jeg ser Publisher Platform som det mindst ringe alternativ og som et nødvendigt onde, hvis vi vil bevare et bæredygtigt dansk mediemarked, siger han.

Den nye digitale reklameplatform, som TV 2, JP/Politikens Hus, Berlingske Media, Børsen, Jysk Fynske Medier og Sjællandske Medier står bag, er sat i verden for at flytte annoncekroner væk fra store udenlandske giganter og over til de danske mediehuse.

”Bør være mega positive”

Facts om Publisher Platform

  • Den digitale reklameplatform drives af en non-profit forening.
  • Hvert deltagende medie varetager fortsat selv sine egne salgsaktiviteter, og der oprettes ikke et fælles salgsteam på tværs af medierne.
  • Men platformen er fælles, og det samme er kravene til kvalitet og transparens.
  • På Publisher Platform går hver krone, der investeres, ubeskåret til annonceindkøb, oplyses det i en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med lanceringen.

På platformen får annoncører mulighed for at købe digital reklameplads på tværs af de nævnte medier, og Publisher Platform fungerer groft sagt som endnu en programmatisk indkøbskanal.

Holger Wilcks mener, at danske annoncører ”bør være lige så mega positive over for platformen, som jeg var, da den blev annonceret”.

– For hvis den virkelig lever op til, hvad den lover og leverer et transparent setup og effektivt målrettet placering af annoncer i en brand-safe kontekst med høj viewability, så kan den være et stærkt supplement, eller alternativ, til de dominerende amerikanske medieplatforme, siger han.

I første omgang anvender platformen kontekstuelle data på tværs af medierne. Det vil sige, at annoncørerne vil kunne købe målrettede reklamer baseret på vertikaler.  

Næste udviklingstrin bliver at udstyre platformen med ”mediernes førstepartsdata i takt med, at de respektive medier får udviklet dataløsninger, der kan integreres med platformen”, som det blev forklaret, da platformen blev præsenteret.

Et stærkt fundament

Holger Wilcks understreger, at han ingen grund har til at tro, at Publisher Platform ikke skulle leve op til forventningerne.

– Men nu skal annoncører og bureauer lige have lejlighed til at samle erfaringer med platformen, inden den bliver bedømt, siger han.

– Indtil da kan vi glæde os over, at der tilsyneladende er bygget et stærkt fundament, som kan sikre danske annoncører, at der også fremover vil være stærke, danske medier at markedsføre sig i.