”Heldigvis respawner vi igen og lærer af vores fejl, Men på den ene aften om året, hvor bomberne bliver plantet i virkeligheden, er der ingen respawns.”

Sådan lyder det fra det verdenskendte, danske e-sportshold Astralis i ny fyrværkerikampagne for Sikkerhedsstyrelsen. Kampagnen, som er udviklet og produceret af Envision, er – måske ikke overraskende med den tykke gamerlingo og frontfigurerne in mente – rettet mod især unge mænd under 25 år, som står for en uforholdsvis stor del af landets fyrværkeriulykker.

”Det er triste fakta, at 61 % af de tilskadekomne ved fyrværkeriulykker er børn og unge op til 25 år, og at 81 % er mænd og drenge. Det er også en gruppe, der ikke lytter til formaninger fra traditionelle autoriteter. Derfor styrer årets fyrværkerikampagne fra Sikkerhedsstyrelsen uden om løftede pegefingre og giver i stedet ordet til nogen, de unge lytter til,” skriver Sikkerhedsstyrelsen i en pressemeddelelse om kampagnen.

Kampagnen, der har været i offentligt udbud, har et budget på 500.000 kroner og KPI’en er udelukkende at nedbringe antallet af fyrværkeriulykker i målgruppen.

Gratis sikkerhedsbriller

”Hold afstand og husk face armor,” lyder det også fra en af Astralis-spillerne, der kommer fra Astralis Talents, i kampagnevideoen.

En stor del af kampagnen er også sitet facarmor.dk, hvor unge kan få gratis sikkerhedsbriller – omdøbt til Face Armor. Brillen lanceres på udvalgte net-caféer.

“Vi var meget bevidste om, at det kræver noget helt særligt at få unge i tale – og endnu mere at få dem til at ændre adfærd. Derfor tappede vi ind i det, som unge drenge bruger allermest tid på – nemlig gaming – og vi teamede op med det verdenskendte sportsbrand,” lyder det i pressemeddelelsen fra Thomas Søby Eskildsen, Chief Brand Officer hos Envision.

”Drengene kender udmærket behovet for beskyttelse, når de spiller– Astralis Talents beder dem om at tage den indsigt med ud i nytårsnatten,” lyder det fra Thomas Søby Eskildsen.

Råd i gamer-sprog

Kampagnen rummer også fem konkrete råd til de unge, der er formuleret som klassiske Counter-Strike-råd:

  • Always use face armor
  • Only use approved and pro made bombs
  • Never hold an armed bomb in your hand
  • Team! Fall back
  • An armed bomb … is still an armed bomb

Kort sagt er det de helt normale nytårsråd: Tag briller på, brug kun lovligt fyrværkeri, hold ikke tændt fyrværkeri i hånden, hold afstand til krudtet og gå aldrig tilbage til en fuser.

”Astralis har oversat vores gængse fyrværkeriråd, så de passer ind i gaming-universet. De taler direkte til de unge drenge, som jo har helt styr på retorikken inden for gaming. Vi håber, at de modificerede råd bliver meget populære udtryk den kommende tid, så alle holder afstand og får beskyttelsesbriller på i nærheden af fyrværkeri,” udtaler direktør Lone Saaby fra Sikkerhedsstyrelsen i pressemeddelelsen.

Kampagnen er gået i luften den 15. december digitalt på Facebook, Instagram og YouTube og kører frem til nytårsaften. Du kan se kampagnefilmen her: