Det internationale awardshow Epica Awards har som noget nyt i år introduceret en kategori for Covid-19-relaterede kampagner.

Det sker ikke mindst på opfordring fra flere jurymedlemmer, siger awardshowets øverste ansvarlige, Mark Tungate:

– Vi kan allerede nu se, at mange af de cases, der er kommet ind, og som leverer budskaber om afstand, hjemmearbejde og beskyttelsesforanstaltninger, er usædvanlig kreative. Og det er altså det, vi er sat i verden for: At hylde og belønne kreativitet.

Epica Awards har samtidig besluttet, at alle de fees, der kommer ind i Covid-19-kategorien, bliver sendt videre og doneret til Læger uden Grænser.

Marketing-medier fra hele verden

Epica Awards har eksisteret siden 1987 og adskiller sig fra de andre awardshows i den internationale reklamebranche ved, at det er fag-journalister, der bedømmer de indsendte cases – og ikke som ved de fleste af branchens awardshows de kreative selv. 

Det er dermed redaktører og fagjournalister fra primært reklame- og marketing-medier verden over, der uddeler priserne.

På jury-listen finder man repræsentanter for medier som Adweek, Campaign, Creative Review, Resumé, Kampanje, Horizont, Stratégies, Shots og mange flere – der er omkring 200 jurymedlemmer – og Markedsføring er såmænd også med.

Mark Tungate selv mener – ikke helt uden bias – at Epica-juryen er ”den mest uafhængige og objektive jury i award-verdenen.”

Flere danske sejre

Fra dansk side har opbakningen fra bureauernes side gennem de senere år været voksende – og resultaterne er fulgt med.

Sidste år delte seks danske bureauer 14 priser: Syv guld, fire sølv og tre bronze – med Hjaltelin Stahl/Accenture Interactive, & Co./NoA og Mensch som de tre guldvindere.

Året før, i 2018, lød den samlede rød-hvide høst på 11 priser., fordelt på to guld, fire sølv og fem bronze – og med & Co. som den helt store prissluger: Syv ud af de 11 priser gik i 2018 til det danske NoA-bureau.

Helt til tops ved Epica Award er danske cases også kommet:

I 2012 vandt Midttrafiks ”Bussen”, skabt af M2 Film og Thomas Falkenberg, en Grand Prix. Som dengang hed en Epica d’Or.

Og året efter var det Bestseller-brandet Jack & Jones’ ”Made from Cool” – skabt af & Co. – der hentede en Grand Prix/Epica d’Or hjem til Danmark.

Den første danske Epica-pris, Markedsføring har kunnet opstøve, er mere end 20 år gammel.

Den stammer fra 1999 – og det er desværre ikke lykkedes at finde et film-link.

Men det var det daværende Grey Worldwide Cph der vandt en Epica Award for en – for den tid usædvanlig lang – reklamefilm for de københavnske musik-aftenskoler med to meget selvsikre, men voldsomt umusikalske “rockstjerner” i hovedrollen …

Artiklen fortsætter under billedet.

Grey Worldwide Cph vandt i 1999 en Epica Award for filmen "New York City" for hovedstadens musik-aftenskoler. Foto: Fra AdForum.

Har valgt online-ceremoni

Der er åbent for indsendelser til 15. oktober, hvilket er senere end vanligt.

Årsagen er, at man ligesom mange andre awardshows har været gennem overvejelser om, hvorvidt man skulle gennemføre, udskyde eller aflyse.

Valget er for Epicas vedkommende faldet på en online-ceremoni, men ifølge Mark Tungate håber man på at kunne holde en ”real life” festival næste gang. 

Juryarbejdet derimod, tror han godt kan fortsætte med at være virtuelt i en periode:

– Jeg tror generelt, at flere juryer vil mødes online. I hvert fald for en tid. Vi har set, at det fungerer – og at det sparer både tid og rejseomkostninger. Men jeg håber da meget, at vi kan holde en rigtig ceremoni næste år, eller året efter – så vi kan uddele priser, ønske personligt tillykke – og nyde et glas eller to sammen bagefter, siger han.

Epica-juryen er i arbejdstøjet fra midten af november, og shortlisterne er programsat til at udkomme 1. december. 

Selve online-awardshowet afholdes 17. december. 

Interesserede kan hente Entry Kit her – og man kan indsende cases her