Når Rambukken løber af stablen den 14. oktober, skal tre virksomheder kæmpe om en ny pris: Årets Bæredygtighedspris.

Særprisen skal sætte fokus på de virksomheder og kampagner, der har været med til at vise forbrugerne vejen til en mere bæredygtig klode.

Den uddeles i et samarbejde mellem Dansk Markedsføring og den norske mediekoncern Schibsted, hvis danske aktiviteter tæller Den Blå Avis og Bilbasen. Schibsted mener, at “bæredygtighed er et af de vigtigste emner i vores tid,” hvor virksomhederne har en markant rolle at spille.

“Det handler ikke alene om at udvikle de mest bæredygtige produkter og services – vi skal også tage kunderne ved hånden og kommunikere, hvorfor vi arbejder, som vi gør, og hvordan de som forbrugere kan gøre en forskel. Derfor har kommunikation og markedsføring en enorm vigtig rolle at spille i relation til bæredygtighed, og det vil vi med denne pris gerne sætte fokus på,” udtaler Erik Norberg, CEO for Schibsted i Danmark, i en mail.

”Vores håb med denne pris er, at vi kan inspirere hinanden til at lave kampagner, der kan gøre en forskel for forbrugerne,” udtaler Norberg.

Nem beslutning

Årets Bæredygtighedspris blev først oprettet, efter indstillingerne til Rambukken var lukket. Derfor har det ikke været muligt at indsende kampagner i debuten. Istedet har Schibsted og Dansk Markedsføring gennemgået 137 cases og udvalgt tre, som juryen har voteret om. Næste år er det planen, at det skal være en selvstændig kategori.

“Før corona oplevede vi en markant stigning i virksomheder, der tog bæredygtighed seriøst og indarbejdede det som en del af deres marketingstrategi. Det gør virksomhederne, fordi det er et fælles ansvar at løse verdens klimaproblemer,” skriver Dansk Markedsførings administrerende direktør, Thomas Wahl, i en mail.

“Under corona kæmpede mange virksomheder naturligvis med en helt anden agenda, hvilket gjorde, at bæredygtighed gled lidt i baggrunden igen. Så da Schibsted rakte ud til Dansk Markedsføring for at høre, om vi ville være med til at sætte fokus på bæredygtighed ved at uddele en Rambuk-pris til den kampagne, der gør dette bedst, tog det ikke lang tid at sige ja.”

Markedsføring vil selv skrue op for bæredygtighed

Opfølgende har Dansk Markedsføring ringet til Thomas Wahl.

Branchen får kritik for ikke at være grøn nok og være med til greenwashing. Nu sætter I fokus på bæredygtighed med en pris, men gør I selv noget konkret for at blive mere bæredygtige?

“Nej, der må jeg sige, at vi ikke er best in class. Og det er noget, vi skal gøre noget ved. Vi tager ikke vores egen medicin.”

Hvad skal I gøre ved det?

“Det er det store spørgsmål. Det kan være alt fra det papir, vi bruger til magasinet, at gennemgå vores samarbejdspartnere og se, om de har deres etiske kompas i orden. Og så er der den måde, vi som forening og medie kan være med til at flytte en hel branche. Der vil redaktionen gerne sætte yderligere fokus på det. Vores største effekt er at være med til at dække, hvad andre virksomheder gør og inspirere til, at det bliver rykket op i vigtighed. Hvis det her skal lykkes, så skal det forankres på direktionsniveau, hvor marketing tager stafetten og tænker det ind i den øvrige go-to-market-strategi. Ellers bliver det greenwashing.”

Er prisen ikke netop greenwashing?

“Det, synes jeg, ikke er fair at sige. Vi er alle kommet ud af en crazy periode, hvor det for mange virksomheder har handlet om ren overlevelse. Vi er som nation og virksomheder kommet godt gennem corona, nu skal vi tænke bæredygtighed ind i virksomhedsstrategi. Det er alle virksomheder forpligtet til.”

Hvornår kommer vi til at se konkrete tiltag fra Dansk Markedsføring?

“Jeg har en ambition om, at vi har det på kalenderen i 2022, så vi har det i bevidstheden fremover.”

Skal branchen generelt være bedre til at være mere bæredygtig?

“Det er ikke kun branchen. Det er klart for de fleste, at vi står overfor nogle monumentale udfordringer på klimafronten, og der tror jeg, at høj som lav skal bidrage. Men virksomhederne skal gå forrest.”

De nominerede

De tre nominerede til den første bæredygtighedspris ved Rambukken er:

AKQA for kampagnen Dåsebussen for Carlsberg. Kampagnen mundede ud i busreklame, der skulle minde forbrugeren om ikke at beskadige dåserne, så de i sidste ende kan pantes.

OMD Danmark/Heartbeats for Rejsen for DSB. Med en podcast om rejsen gennem livet, ville DSB inspirere unge til at tage toget.

Geelmuyden Kiese for Gør Verdensmål til vores mål for Danmarks Statistik og 2030-panelet.

Opdateret 4/10-2021 klokken 15.01: Kommentar fra Schibsteds CEO i Danmark, Erik Norberg, er tilføjet.