Den kloge og fornuftige film-far fra TV-serien ”Beverly Hills 90210”, skuespilleren James Eckhouse, har vist sig at være en effektiv reklame-frontfigur for Danske Bank.

Siden december, hvor han første gang optrådte i en stribe reklamer for Danske Banks investerings-app June – med bureauet Eiffel som de kreative bagmænd – har banken konstateret en fordobling i kundetilgangen og en tredobling i indbetalingerne. 

Hertil kommer et brandlift på 26 procent og en fordobling af return on ad spend.

– Formålet med kampagnen har først og fremmest været at skabe awareness, siger Dorthe Krogh Jensen, Head of Customer Engagement i Danske Bank Wealth Management, og tilføjer:

– Derfor er det selvfølgelig meget tilfredsstillende, at indsatsen allerede på nuværende tidspunkt manifesterer sig direkte i flere investeringer og flere kunder.

Børn og unge i 90’erne

Danske Bank gik i luften med June-kampagnen mellem jul og nytår sidste år. 

Formatet var en content-serie med titlen ”Dad Talk”, hvor James Eckhouse – især kendt som Brenda og Brandons film-far fra ”Beverly Hills 90210” – leverede faderlige råd til de unge voksne danskere.

Målgruppen var nærmere defineret som ”de 30-45-årige, som har midlerne, men som er tilbageholdende med at investere dem”, og for at få dem i tale tog bureauet fat i James Eckhouse.

Han skulle være manden, der kunne tale til de unge voksne, som har gang i både karriere, forhold, forbrug og familiestiftelse, men måske ikke helt så meget i langsigtet økonomisk planlægning.

– Vi skulle tale til mennesker, som er meget forskellige. Men fælles for dem er, at de var børn eller unge i 90’erne, siger Janus Hansen, kreativ direktør på Eiffel og tilføjer:

– Så vi valgte en genkendelig skuespiller, der alders- og typemæssigt kunne agere fornuftens stemme og snakke investering til de danske kids.

Vækst på flere fronter

Og den kombination har altså nu sikret Danske Bank en stribe af flotte resultater, oplyser parterne bag satsningen.

I de første fire uger af kampagneperioden – fra 26. december 2019 til 23. januar 2020 – oplevede June en tredobling af den ugentlige omsætning, indeks 315, sammenlignet med gennemsnittet for resten af 2019.

Omsætning skal her forstås som netto-indbetalinger til Junes investeringsfonde.

I samme periode oplevede June lige knap en fordobling af antallet af ugentlige nye kunder, indeks 187, i forhold til resten af 2019. 

– At stigningen i omsætning er større end stigningen i antal nye kunder skyldes at kampagnen også har aktiveret en stor gruppe eksisterende kunder til at investere mere med June, lyder det fra banken.

Løft i brand-genkendelse

Gennem kampagnens første fire uger er Junes brand-genkendelse også løbende blevet målt af Facebook, og her kan man hos Danske Bank glæde sig over et løft på hele 26 procent over perioden.

Ifølge Facebook er normen for et finansbrand seks procent, mens normen for regionen (Europa, Afrika og Mellemøsten) er 7,9 procent, så også her er der tale om en markant fremgang.

Sidst, men ikke mindst, har Danske Bank opgjort deres return on ad spend på kampagnen – altså hvor meget omsætning hver krone brugt på eksponering har genereret.

June blev markedsført gennem hele 2019 på både TV – to bursts – bannere, social og i search, og bankens tal viser, at kampagnen med James Eckhouse har leveret en fordobling af return on ad spend, indeks 204. 

Se eller gense kampagnens hovedfilm, der er instrueret af Sune Lykke Albinus og produceret af Octopuss – her. Credits under filmen.

Credits

Eiffel

  • Idé og koncept: Janus Hansen
  • Creative Director: Janus Hansen
  • Strategic Director: Tobias Høgsberg
  • Head of Art: Andreas Rasmussen
  • Account Manager: Lea Halby

Octopuss

  • Instruktør: Sune Lykke Albinus 
  • Producer: Morten Peglau 
  • DoP: Jonas Berlin 
  • Lyd: Jacob Høgsberg 
  • Klipper: Karl Christian Broholm 
  • Grading: Jonathan Lieb