Universet, der er skabt af Wibroe, Duckert & Partners, skal gøre det klart for forbrugerne, at Bilka hjælper børnefamilierne med hverdagens små og store udfordringer, og nu rykker reklameuniverset også ud på mobilen som et spil, der er udviklet i samarbejde med danske Pointvouchers og Wibroe, Duckert & Partners.
Heri skal man hjælpe den travle familiefar Per Arne Madsen med at håndtere den store børneflok og den bestemte kone Malene og dermed spille sig til rigtige varer i Bilka.
Hvis du er skrap til det populære spil Candy Crush, så kender du allerede konceptet i mobilspillet, hvor ikonerne skal matches for at blive smadret. Men det er ikke bare lige til.
Faren til fjorten møder nemlig flere forhindringer i form af genstridige toiletruller, glatte gulve og hurtigt spredende fodbolde.
Du optjener point baseret på, hvor længe du spiller. For pointene kan du købe ”vouchers” – altså værdikuponer – i spillets Vouchershop, hvor du kan vælge varer og derefter hente dem i dit Bilka Hypermarked ved at fremvise mobilen.
– Danskerne har taget Far til fjorten universet til sig. Derfor giver vi nu muligheden for at komme tættere på karaktererne på en sjov måde. At vi samtidig giver kunderne, som spiller Far til 14, mulighed for at hente gratis varer i Bilka, er selvfølgelig fordi, vi også gerne vil se dem i vores hypermarkeder, siger Alice Monberg, marketingchef i Bilka.
– I det hele taget er vi i Bilka i gang med en omstilling til at give brugerne oplevelser med Bilka hvad enten de befinder sig i en af vores butikker, på vores website, ser tv, møder os på de sociale medier eller ved at spille Far til fjorten spil, fortsætter hun.
Det handler i bund og grund om at komme tættere på kunderne, og her er det letgenkendelige Far til Fjorten-univers oplagt at rulle ud på de kanaler, hvor kunderne er, fortæller Alice Monberg.
Dansk platform
Bag Bilkas mobilspil står som nævnt danske Pointvouchers, der tidligere har leveret lignende spil til den engelske forlystelsespark Blackpool Pleasure Beach og Tivoli.
De har udviklet spillet i samarbejde med Wibroe, Duckert & Partners og Copenhagen Creators.
For nylig modtog Pointvouchers frisk kapital til at udvikle forretningen.
– Det er første gang, at vi rykker ud i retail med vores løsning, der skaber brandede spil og underholdning, siger Nicolai Elmqvist, der er Co-Founder & CMO i Pointvoucher.
Han peger på, at en af de store fordele ved mobilsatsingen er, at Bilkas kunder nu kan stifte lidt nærmere kontakt med de populære figurer fra reklameuniverset.
– Det er begrænset, hvor meget taletid Bilka får med et 30 sekunders tv-spot. I spillet har vi derimod mulighed for at rulle universet mere ud , og få spillerne til at tilbringe længere tid sammen med Bilka-brandet, siger Nicolai Elmqvist.
Spillet gør det ikke blot muligt for Bilka at få flere kunder i butikken, når og hvis mobilspillerne vælger at omveksle deres vouchers til varer.
– Det er jo også en form for loyalitetskoncept, hvor vi opsamler permissions for Bilka, som kan bruges i anden sammenhæng. Indtil videre er der blevet taget rigtigt pænt i mod spillet, der blev lanceret i weekenden, slutter Nicolai Elmqvist.
Du kan hente Far til Fjorten spillet på Google Play og i Apples Appstore, og du kan læse meget mere om det her