Mars og Unilever er blandt de mere end 3.000 brands, der i fællesskab har skrevet til den britiske premierminister, Boris Johnson, for at få ham til at droppe et muligt forbud mod onlinereklamer for junk food.

Det skriver Marketing Week, der også nævner Kellogg’s, Mondelez og PepsiCo som medafsenderne af brevet, hvori de blandt andet giver udtryk for, at de er ”chokerede over at forbuddet kan begrænse dem i, hvordan de selv beskriver virksomhedernes produkter på egne hjemmesider og i egne SoMe-kanaler”.

Lovforslaget fra Downing Street går ud på at indføre et forbud mod reklamer for junk food, altså mad- og drikkevarer med et højt indhold af sukker, fedt eller salt, online.

Forslaget er sendt i høring i seks uger, og det mulige forbud skal ses som et led i bekæmpelsen af den overvægts- og fedme-krise, Storbritannien befinder sig i.

Den britiske regering har estimeret, at britiske børn under 16 år i 2019 blev eksponeret for 15 milliarder junk food-reklamer online mod 700 millioner i 2017.

De 3.000 brands kritiserer timingen af forslaget, beder om udsættelse af deadlinen og beder om et møde med den britiske regering, så der kan findes ”en vej fremad”, skriver Marketing Week.

Tidligere har de britiske brancheorganisationer Advertising Association, ISBA, IPA og IAB i en fælles meddelelse givet udtryk for, at et forbud mod online-reklamer for junkfood kan gøre ”ubodelig skade” på reklamebranchen.