En blodig tampon i busstørrelse ruller i disse dage rundt i Københavns gader.

Den noget usædvanlige bus-dekoration er bureauet Menschs bidrag til konkurrencen Outdoor Stafet, som Out of Home Media står bag – og som går ud på at vise bussens værdi som reklamemedie.

Tampon-bussen skal fungere som reklame for Clue – en app, der bl.a. andet kan holde styr på kvinders cyklus, frugtbarhed osv.

Og koblingen mellem menstruation og bus er naturligvis oplagt: Man vil rigtig gerne vide, hvornår de kommer …

Men menstruationsblod ligefrem? Tja, ifølge både kunde og bureau handler det om, at kalde en spade for en spade:

Relevant debat

– Over halvdelen af verdens befolkning vil opleve menstruation på egen krop. Men i mange kulturer er det stadig tabubelagt, lyder det i en mail til Markedsføring fra Clues direktør og grundlægger, Ida Tin.

Håbet er, tilføjer hun, at “bussen kan være endnu en destination på rejsen imod en aftabuisering af menstruation.”  

Om “provokations-faktoren” skriver Frederik Halby, Senior Art Director hos Mensch, til Markedsføring:

– Der vil uden tvivl være nogen, som vil synes, det er lidt voldsomt, men forhåbentligt ikke krænkende. Det er jo virkeligheden for mere end 50 procent af verdens befolkning, så synet kan ikke være helt ukendt. 

Credits

Advertising Agency: Mensch
Creative Director: Simon Naver
Senior Art Director / Copywriter: Frederik Halby
Project Manager: Cecilie Holmstrøm
Managing Partner: Christina Tønnesen
Junior Creative: Ranva Beck Christensen
Junior Creative: Cathrine Marie Poulsen
Copywriter: Flemming Boutrup
DTP artist: Jakob Graves

Han tilføjer, at man allerede nu kan allerede se, at bussen skaber en god debat ikke bare i Danmark, men også i andre lande også.

– Og den debat er helt relevant at have i 2020.

Stafet-reklamer vinder priser

Outdoor-konkurrencen, der formelt hedder Out of Home Media Challenge, kører nu på femte år i træk, og den har i øvrigt kastet flere internationale prisvindere af sig.

Mange husker sikkert & Co.’s ”AdBlock This”, der bl.a. vandt sølv ved Clio Awards i 2016.

Og ikke mindst Trump-bussen med de rullende øjne, da Uncle Grey for partiet SF ”blandede sig” i den amerikanske valgkamp i efteråret 2016.

Den vandt året efter flere priser: Bl.a. sølv og Special Award ved WARC Innovation Award og en bronze-cube ved ADC. 

Sidstnævnte pudsigt nok med samme Simon Naver som Creative Director, som nu er aktuel med tampon-bussen for Mensch.

Kører i et faldende marked

Men hvor sidste års busser rullede rundt i et vækstmarked, så er både tampon-bussen og andre aktuelle outdoor-reklamer landet i et faldende reklamemarked.

Kreativitet & Kommunikations seneste Mediaindex fortæller således om et første halvår 2020, der har været tydeligt mærket af corona-epidemien.

Ifølge organisationens oplysninger faldt markedet samlet set med 19 procent, og for første gang må også outdoor – der ellers i længere tid har været lyspunktet i markedet – konstatere nedgang.

– Biograf og outdoor var hårdt ramt i medieomsætningen 1. halvår 2020 med fald på henholdsvis 54 procent og 31 procent. I 2. kvartal var omsætningen (…) over halveret på outdoor, skriver Kreativitet & Kommunikation i sin seneste meddelelse.