En ny kampagne fra Politiken, skabt af reklamebureauet & Co., er kommet godt fra start.

Det fortæller tre centrale profiler fra kampagne-teamet til Markedsføring.

– Første film er på kort tid set over en million gange – med en stærk organisk vækst. Og det engagement, vi ser, er meget positivt, siger Emil Towity, media strategist på & Co. 

Kampagnen er designet til at give Politiken en bred tilstedeværelse og ruller blandt andet som film på sociale- og digitale medier, i biografen, forskellige typer out of home – og print. 

Og så kan den noget, man ikke ser så tit, lyder det fra Emil Towity:

– Vi har set flere eksempler på, at outdoor-eksekveringerne krydser kanaler og bliver delt på sociale medier – også af andre kreative. Og det er ikke hver dag, branchefolk roser og deler andre bureauers arbejde. Så det er virkelig fedt.

Et kritisk blik

& Co. indledte samarbejdet med Politiken i efteråret, men ikke efter en decideret pitch:

– Der var en indledende proces, hvor Politiken afsøgte markedet, og vi blev valgt efter denne proces, oplyser & Co.

Ansvarshavende chefredaktør Christian Jensen, der overtog avisens hjørnekontor i sommeren 2016, var selv med til at briefe, og resultatet er blevet en kampagne, der med bureauets ord ”stiller mange spørgsmål, men uden at give svar.”

– Mest af alt er kampagnen vel en hyldest til det at tænke sig lidt om, til lige at se sig selv udefra med et kritisk blik, siger Johan Køhler, partner og tekstforfatter på & Co. 

Trine Eisinger, kontaktchef og partner hos & Co., lægger ikke skjul på, at det var med en vis ærefrygt, at bureauet gik i gang med at arbejde på kampagnen:

– Politiken er et mere end hundrede år gammelt brand, et ganske særligt publicistisk brand, som er en stor del af hverdagen for mange mennesker, siger hun og tilføjer:

– Så ja, det var med stor ærefrygt, at vi sagde ja til at lave Politiken.

Værdier er de samme

Siden slutningen af 90’erne har Politiken samarbejdet med forskellige bureauer, herunder bl.a. Partners, det daværende Propaganda (nu Mensch), Kommunikationsbureauet København.

Flere af avisens kampagner huskes stadig i dag – ikke mindst en stribe reklamefilm fra 2007 og frem, skabt af Mensch og med nu afdøde, tidligere chefredaktør Tøger Seidenfaden på voice over.

Filmenes payoff var stærkt selvironisk og lød bl.a.: ”To måneders feministisk bøsseævl” og ”To måneders flæbende pladderhumanisme”.

Men det er over 10 år siden nu, så hvad tænker mediets nye bureau om Politiken-brandets udvikling siden da?

– Som vi ser det, er det faktisk mere verden end Politiken, der har ændret sig. I dag taler vi om klima, køn og digital overvågning, men Politikens værdier er stadig de samme. De skal bare fortolkes ind i en samtid, siger Trine Eisinger.

Og netop det er, hvad bureauet gør med blandt andet en stribe tekst-outdoors og som grafiske fremstillinger af temaer, der er oppe i tiden. Men uden at tage stilling.

– Rigtig gode spørgsmål er der sjældent entydige svar på, siger Johan Køhler.

Åben for fortolkning

Nogle af kampagnens outdoors består kun af ét ord, men rummer til gengæld en grafisk eksekvering, der rammer en problemstilling ind. Fx ordet ”Klima”, hvor bogstavet ”a” flyder væk på en vandoverflade fra resten af ordet.

– Ligesom Politiken selv giver kampagnen ikke svar, men inspirerer til at tænke selv og reflektere, siger Johan Køhler.

Det samme gælder første film i kampagnen: Den handler på overfladen om marketing og reklame, men spørger man Johan Køhler er det mest, fordi man altid ser verden fra sin egen andedam. 

– Det er dejligt forskelligt, hvad folk får ud af den her film. For ja, nogle synes, den forholder sig kritisk til vores egen branche, siger han og fortsætter:

– Men de fleste synes, filmen handler om en tendens i tiden: At overfladen er blevet vigtigere end substansen. Så filmen er åben, og jeg har hørt mange forskellige fortolkninger. 

Hvad synes du selv, den handler om?

– At ord er vigtige. Jeg er på den naive mands side i fortællingen. Selvom der ingen handling er bag hans mangfoldigheds-pin, synes jeg, den symbolske handling er bedre end ingenting. Det er der mange, som ikke synes. 

Bureauet oplyser, at kampagnen er designet til at ramme en bred målgruppe, og at den først og fremmest har et branding-formål.

Eller som Johan Køhler formulerer det: “Politiken skal tale igen.”

Se den første film med titlen ”Scoop Scoop Loops” herunder.

Martin Werner har instrueret og Bacon Cph har produceret.

Flere credits under filmen.

Credits

& Co. 

  • Art Director. Rune Petersen
  • Copywriter: Johan Køhler
  • Junior Art Directors Jacob Benjovitz og Martin Baltzer
  • Graphic Designer:Anders Martin Jensen
  • Interactive Designer: Palle Aufeldt
  • Social Media Planner: Emil Towity
  • Planner: Lone Tvedergaard Bach
  • Account manager: Camilla Reinholdt
  • Account Director: Trine Aagaards Eisinger
  • In-house Producer: Filippa Borg von Bülow

Bacon Cph

  • Executive Producer: Mette Jermiin
  • Producer: Ditte Odgaard Glass
  • Director: Martin Werner
  • Filmfotograf: Louise McLaughlin
  • Klipper: Simon Borch
  • Filmfotograf / Director of Photography: Louise McLaughlin
  • B-fotograf / Focus Puller: Peter Topsøe
  • Belysningsmester / Gaffer: Jacob Østergaard
  • Belyser / Best Boy: Casper Bülow og Mark Stig
  • Produktionsleder: Laura Valentiner-Bohse
  • Scenograf: Mads Jørgensen og Christian Rathmann (Wonderland Productions)
  • Stylist: Rita Holm
  • Sminkør / Make-up: Sara Sofia Kasper
  • Produktionsassistent: Nicholas Perry
  • Tonemester: Rasmus Damsgaard & Peter Kofoed
  • Casting: Ditte Kiel og Tanja Grunwald

& Co. Productions

  • Executive Producer: Anders S. Toustrup Darre
  • Bureau Producer: Filippa Borg von Bülow

Bacon X

  • Grader: Hannibal Lang
  • Sound Design Adrian Aurelius
  • Post Producer: Louise Ryge

Musik

  • Music Title: Meschiya Lake
  • Music Composer: Søren Sigeumfeldt Eriksen