Med et koncept, som aldrig før er set i Danmark, går Krak nu ud og forener gaming, branding og oplevelsen af selve produktet, Krak.dk, i én og samme kampagne. Men gaming og branding står sjældent helt alene, og den DDB-skabte kommunikation har da også klistret en kendis på som lokomotiv.
Og det lokomotiv er Casper Christensen, der for første gang kaster sig selv ind i et filmisk reklamespil ved navn ”Jagten”, hvor han kvajer sig igennem en tænkt virkelighed på vegne af Krak-brandet.
– Springer vi alle mellemregninger over, drejer det sig om at positionere Krak på søgning efter produkter og mærkevarer, siger Lotte Wøldiche Præstgaard, Head of Marketing and Communication hos Eniro, der ejer Krak.dk.
– Krak.dk skal ikke længere ”blot” være en søgemaskine på personer og virksomheder. Nu skal vi kunne søge på produkter og mærkevarer på krak.dk og vore mobile applikationer, og det er for at lancere denne nyskabelse, at vi har sat Casper Christensen i søen i et mildest talt vanvittigt spil”.
”Jagten” indledes med, at Casper C. vågner op på en strand efter en kolossal våd aften. Han er mere end ”Lost in Translation,” han ved end ikke, på hvilken klode han er landet. Deltagerne i spillet skal hjælpe Casper hen til målet, nemlig at han skal samle sine geniale notater sammen, der indeholder idéerne til en sitcom på en amerikansk tv-station. De notater mistede han under en mildest talt kaotisk nat.
Hvad er indsigten bag, at Krak.dk går ud med præcis denne form for filmisk univers?
– Vi ved, at krak.dk er danskernes foretrukne søgemaskine. Men vi ved også, at vi alle er fantastisk konservative i den forstand, at vi har svært ved at ændre vaner – også når det drejer sig om søgninger. Vi skal lokke endnu flere danskere ind på krak.dk ved at give dem et morsomt spil, hvor de lærer at søge på en ny måde, fortsætter Lotte Wøldiche Præstgaard.
Hvorfor et spil?
– Vi vil forene brand og produkter med en kampagne-form, der er engagerende. Det er spillet jo. Og vi vil gøre vore gode kunder endnu mere loyale – og tiltrække nye. Så netop søgning, der i spillet bruges til at hjælpe Casper, hænger fornemt sammen med vores eksistensberettigelse. Vi vil være danskernes foretrukne søgemaskine, når det drejer sig om produkter og mærkevarer, lige som vi er det, når det drejer sig om kort, personer og virksomheder, fortsætter Lotte Wøldiche Præstgaard.
Hos DDB er man særdeles tilfreds med resultatet:
– Det er én ting at tale om, hvor effektivt man kan søge på nettet. Noget helt andet er at skabe et univers, hvor søgefunktionen er central. ”Show it don’t tell it,” tilføjer Kim Jong Andersen, direktør hos DDB Danmark.
Men ligefrem at bygge en forholdsvis stor film?
– Vi ved jo, at det er meget svært at trænge igennem ”støjen” på nettet, og alternativet var at skabe nogle mindre kampagner, hvor vi fokuserede på enkelte produkter eller nye features. Vi vurderede, at mindre kampagner ville have svært ved at slå igennem, og derfor tænkte vi større ved denne lancering, fortsætter Kim Jong Andersen.
Bag DDB’s forslag til ny strategi ligger også, at godt 60 pct. af alle delinger på nettet er videoer. De levende billeder fanger enormt meget mere end det skrevne ord.
Hvorfor Casper Christensen?
– Vi har brug for et kendt ansigt med en bred appel. Også en, der kunne komme ud i helt absurde situationer. I kraft af bl.a. ”Klovn” kan vi godt identificere Casper med ”umulige” handlinger, siger Lotte Wøldiche Præstgaard.
”Jagten” adskiller sig fra andre spil på længden?
– Det er klart, at vi leverer content i en anden klasse end det normale, når vi i stedet for at give danskerne et spil på 3-4 minutter, skaber en film, der godt kan tage 30 minutter at fuldføre. Man bliver jo ”slået tilbage til start,” hvis man svarer forkert i ”Jagten,” men så kan man heldigvis starte forfra. Også det er jo en krog, der skal fastholde brugerne, slutter Kim Jong Andersen.
Du kan følge med på kampagnens Facebook-side
her.
Læs mere om ”Jagten” i Markedsføring 12-2011, der udkommer i næste uge.