For første gang i seks år bød Creative Circle Award inden for til prisuddeling og fest i nye omgivelser – nærmere bestemt på GAME Streetmekka KBH på Vesterbro – et 2.240 m2 indendørs, asfalteret gadeidræts-paradis.
Aftenens konferencier var igen i år Sune Bang, som – udover at uddele skarpt-vinklede satire-svirp til branche, bureauer og kreative profiler – havde nok at se til med at uddele de priser, som det hele handlede om.
Årets 609 indsendelser, der i april blev skåret ned til 188 shortlister, udmøntede sig således hen over aftenen i 64 kategoripriser: 19 guld-cirkler, 36 sølv-cirkler og 9 bronze-cirkler fordelt på 51 kategorier.
Hertil kom fire Young Creative Circle Awards (YCCA) – plus at årets mest vindende bureauer og kunder naturligvis også kunne gå på scenen og modtage diplomer for deres præstationer.
”Helt uhørt”
Og spørger man CCA-formand, Dorte Nielsen, hvad hun tænker om årets høst, så lyder svaret således:
– Overordnet set er der ikke givet helt så mange awards som sidste år, men der er dog flere kategorier, der “stikker helt af”, siger hun og fremhæver her kategorierne Film Long Form, Alternative Use of Online Media og Digital Campaign:
– Der er niveauet så højt, at der – helt uhørt – er givet indtil flere guld i samme kategori.
Seks bureauer skilte sig på aftenen ud ved at vinde guld, og ganske som i 2018 var der indlagt ekstra motion til et enkelt bureau.
Krævende motionsprogram
Således måtte & Co./NoA igen i år slide for æren og bevæge sig op på scenen indtil flere gange: Ni gange for at modtage guld, fem gange for at hente sølv – hvortil kom specialprisen for Årets Bureau/Advertising.
For VELUX modtog & Co./NoA syv priser (ud af syv shortlister): Fem guld og to sølv.
For Bianco modtog & Co./NoA tre priser: To guld og en sølv.
For ReMArkable modtog & Co./NoA to priser: To guld.
Dertil kom yderligere to sølv for henholdsvis SAS og Alis.
Den høst var der ingen andre, der kunne hamle op med, men der var dog flere bureauer, der leverede stærke resultater.
Fem mere på guldvognen
Således kunne også både Hjaltelin Stahl, Virtue, Robert/Boisen & Like-minded, Trouble og Spine Studio alle bringe gyldne cirkler ned fra podiet.
Hjaltelin Stahl vandt i alt fem priser, alle for Ekstra Bladet: Tre guld og to sølv.
Virtue vandt fem priser, alle for Carlings: Tre guld og to sølv – og ikke at forglemme specialprisen for Årets Bureau/Digital Advertising.
Robert/Boisen & Like-minded vandt seks priser for fem forskellige kunder: Spies, Sydbank, Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden/Tryghedsgruppen/Tryg og endelig Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden: En guld (i Creative Impact-kategorien for Spritstiv Speeddate-casen), fire sølv og en bronze.
Trouble vandt to guld, begge for Weekendavisen, og Spine Studio fik en guld og en sølv, begge for Book Lab.
Og det høje niveau lover godt, siger CCA-formanden, der ser frem til årets internationale konkurrencer:
– Kreativitet er det vi lever af. Og det er helt væsentligt at danske bureauer får markeret sig internationalt. Det er imponerende at se, hvordan et dansk bureau som & Co. tiltrækker nye og spændende internationale kunder til landet, senest Europa Parlamentet, siger Dorte Nielsen og tilføjer:
– Der bliver nu skabt arbejde i Danmark i verdensklasse, og det giver helt nye perspektiver og muligheder.
The window takes it all …
På kundesiden var der som hos bureauerne heller ikke så meget at diskutere:
Klart mest vindende var VELUX, der kunne glæde sig over at have købt kreative løsninger, der udløste i alt otte priser:
Fem guld og tre sølv (heraf en enkelt sølv med Umwelt) – hvortil kom prisen for Årets Kunde/Advertising.
Ellers var det primært mode-brandet Carlings og Ekstra Bladet, der markerede sig på kundesiden: Begge vandt to gange guld og tre sølv – hvortil Carlings kunne glæde sig over at modtage specialprisen for Årets Kunde/Digital Advertising.
Bianco kunne tage tre priser med hjem: To guld og en sølv, mens Weekendavisen og ReMArkable hver vandt to guld.
Endelig var Book Lab også på podiet for at hente en guld-cirkel. Plus en enkelt sølv.
En ganske særlig pris
Men inden aftenens deltagere kunne gå om bord i lækre retter og after party – så var der lige en enkelt pris mere, der kaldte på særlig opmærksomhed: Creative Achievement.
Den gives af Creative Circles bestyrelse, den går på tværs af alle kategorier og den gives til en eller flere personer, der gennem deres arbejde har ”højnet det kreative niveau i Danmark”.
I 2017 gik prisen til Bo Linnemann og Kim Meyer Andersen, grundlæggerne af design- og branding-bureau Kontrapunkt, og sidste år havde CCA-bestyrelsen valgt at hædre filminstruktør og Bacon-grundlægger Martin Werner.
Og lad os bare med det samme afsløre, at Creative Circles Creative Achievement Award i år går til Thomas Hoffmann og Robert Cerkez fra & Co.
”Det er verdensklasse”
I CCA-formand Dorte Nielsens tale hed det bl.a.:
– Robert og Thomas er absolut blandt Danmarks allerdygtigste kreative. De har med deres eminente arbejde slået alle rekorder.
– År efter år har de demonstreret ”Creative Excellence”. Det er verdensklasse. Det inspirerer os alle.
– Thomas og Robert har gennem deres arbejde højnet det kreative niveau – ikke kun i Danmark, men også internationalt. De har på imponerende vis været med til at sætte dansk kreativt på verdenskortet.
– Det er mig derfor en stor ære, som formand for Creative Circle at overrække Creative Circles Creative Achievement Award 2019 til … Robert Cerkez og Thomas Hoffmann.
TOP 5 – Mest vindende bureauer på tværs af kategorier
1. & Co./NoA
2. Virtue
3. Hjaltelin Stahl
4. Robert/Boisen & Like-minded
5. Trouble
TOP 5 – Mest vindende annoncører på tværs af kategorier
2. Carlings
3. Ekstra Bladet
4. Bianco
5. Weekendavisen og ReMArkable (delt femteplads)
VINDERE VED CREATIVE CIRCLE AWARD 2019
Specialpriser
- Creative Achievement: Robert Cerkez & Thomas Hoffmann, & Co.
- Årets Kunde/Design: Book Lab
- Årets Kunde/Digital Design: Weekendavisen
- Årets Kunde/Digital Advertising: Carlings
- Årets Kunde/Advertising: VELUX
- Årets Bureau/Design: Pearlfisher
- Årets Bureau/Digital Design: Spring/Summer
- Årets Bureau/Digital Advertising: Virtue
- Årets Bureau/Advertising: & Co. / NoA
Young Creative Circle Award (YCCA)
Disciplin – Kampagne – Kreative – Skole/Bureau(er)
- Advertising- Død Mobil – Jonathan Fjord og Oskar Andsager Klingenberg – DMJX
- Film – Hej Bloggen – Sine Asmussen og Line Sindberg – Skolen for Visuel Kommunikation
- Design – Offline på cykelstien – Laurits Hanak og Adam Bloch Frandsen – KADK
- Digital – Bike For Data – Christoffer Fejerskov Boas og Klara Vilshammer – Robert/Boisen & Like-minded
Kategoripriser (i alfabetisk orden)
Pris – kampagne – kunde – bureau(er) – andre credits
Ambient
– SØLV – The Home Weather Machine – Spies (Thomas Cook) – Robert/Boisen & Like-minded – Gobsmack & Bacon
– SØLV – GoMore – GoMore – Advice
Animation
– GULD – Get Your Brain Back – ReMArkable – &Co./NoA – Nexus Studios, &Co. Productions, Mighty Nice
Art Direction
– GULD – Hate is so 2018 – Bianco – &Co./NoA – Thomas Hoffmann, Anders Martin Jensen
– SØLV – The Indoor Generation – &Co./NoA – Kristoffer Winther, Ole Hoffmann, Katrine Winblad, Lea Flodgaard
Copywriting
– GULD – Hate is so 2018 – Bianco – &Co./NoA – Johan Køhler & Thomas Hoffmann
– SØLV – The Indoor Generation – &Co./NoA – Peter Dinesen
Corporate Identity
– SØLV – Mennesker, Der Hjælper Mennesker: Et Pensionsselskab Bliver Sig Selv – Velliv – Kontrapunkt
Creative Effectiveness
– SØLV – Lige over grænsen – Fleggaard – Uncle Grey
Creative Impact
– GULD – Spritstiv Speeddate – Kræftens Bekæmpelse/ TrygFonden – Robert/Boisen & Like-minded – Gobsmack
Digital / Alternative Use of Online Media
– GULD – Danmarks længste maskebal – Ekstra Bladet – Hjaltelin Stahl
– GULD – adDRESS THE FUTURE – Carlings – Virtue
Digital / Banner Ads
– Ingen priser
Digital / Campaign Sites & Apps
– SØLV– Se lyset – VELUX Nordic – Umwelt
Digital Campaigns
– GULD – Danmarks længste maskebal – Ekstra Bladet – Hjaltelin Stahl
– GULD – adDRESS THE FUTURE – Carlings – Virtue
Digital / Commerce & Product Sites & Apps
– SØLV – Titan Sinkware – Titan Sinkware – Spring/Summer
Digital / Content Driven Campaigns
– SØLV – LEGO Technic – Build for Real – LEGO A/S Marketing – LEGO Agency, Merrild Studios & RadioGuru
Digital / Corporate Sites & Apps
– SØLV – Implement Consulting Group – Implement Consulting Group – Spring/Summer
Digital Design
– SØLV – Carl Nielsen International Competition – Odense Symphony Orchestra – Stupid Studio
– GULD – Weekendavisen.dk – Weekendavisen – Trouble
Digital /Design/Relaunch
– SØLV – D. E. Shaw – D. E. Shaw – Hello Monday
– SØLV – SMK.dk – SMK – 1508 & Headnet
Digital / Media & Informational Sites & Apps
– GULD – Weekendavisen.dk – Weekendavisen – Trouble
Digital / Promo & Activation
– SØLV – adDRESS THE FUTURE – Carlings – Virtue
Digital / Services & Utilities
– SØLV – adDRESS THE FUTURE – Carlings – Virtue
Digital / SoMe Campaigns
– SØLV – Danmarks længste Maskebal – Ekstra Bladet – Hjaltelin Stahl
– GULD – adDRESS THE FUTURE – Carlings – Virtue
Digital / SoMe Presence
– SØLV – Fra Marken til Parken – Sydbank – Robert/Boisen & Like-minded – Gobsmack
Digital / SoMe Single Post
– BRONZE – GoMore – GoMore – Advice
Digital / Technology Driven Promo & Activation
– BRONZE – Verdens første volapykknap – BankNordik – Magnetix
Digital / Use of Mobile
– SØLV – ESPN – Body Issue Archive – ESPB – Kasper Laigaard Studio
– SØLV – Nordisk Film – Nordisk Film Biografer – Shape
Digital / Use of Technology
– SØLV – Google Cloud Infrastructure – Google – Hello Monday
Direct / Activation
– SØLV – Red din fars dag – Kræftens Bekæmpelse – Robert/Boisen & Like-minded – Gobsmack, Radius
Direct / Data Driven
– SØLV – Fri eller forfulgt – Amnesty International – Ambition
Direct / Loyalty
– SØLV – Lånebamsen – TrygFonden, TryghedsGruppen & Tryg – Robert/Boisen & Like-minded – Gobsmack
Direction
– GULD – The Indoor Generation – VELUX – & Co./NoA – Bacon, Martin de Thurah
Film / Bio + TV
– SØLV – Ny rute fra Aarhus – SAS – & Co./NoA – & Co. Produktions
Film / Long Form
– GULD – Get Your Brain Back – ReMArkable – & Co./NoA – Nexus Studios
– GULD – The Indoor Generation – VELUX – & Co./NoA – Bacon
Film / Short Form
– SØLV– Hate is so 2018 – Bianco – & Co./NoA
Illustration
– BRONZE – Sea Man Illustrations – Sea Man – Pearlfisher – Frans Theis Jensen, Jesper von Wieding & Thomas Kjær
Integrated Campaigns
– BRONZE – The Home Weather Machine – Spies – Robert/Boisen & Like-minded – Gobsmack, Bacon,Verizon Media, Radius Kommunikation, Vizeum & Playground Marketing
– GULD – The Indoor Generation – VELUX – & Co./NoA – Bacon
Motion Graphics
– BRONZE – Jack & Jones brandfilm – Jack & Jones – Frame
Outdoor
– SØLV – The esport menu – McDonald’s – NORD DDB – OMD
– SØLV – Industrikyllinger får ingen frisk luft – Mindshare
Packaging / Food
– SØLV – Black & White Album – Lakrids by Bülow – Pearlfisher
– SØLV – NOR Specialties – NOR Specialties – Re-public
Packaging / Non-food
– BRONZE – Laura Thomas Co. – Laura Thomas Co. – Bold Scandinavia NoA
Photography / Stills
– GULD – The Indoor Generation/Hero Girl – VELUX – & Co./NoA -Søren Solkær
Poster Design
– BRONZE – CPH-BER – CPH OPEN – Victor Lieberath Studio
Posters / Advertising
– GULD – Homeless Home Sale – Ekstra Bladet – Hjaltelin Stahl
PR + Events
– SØLV – Danmarks længste maskebal – Ekstra Bladet – Hjaltelin Stahl
– GULD – The Indoor Generation – VELUX – & Co./NoA – Bacon
Print / Advertising
– SØLV – 20 years of building skateparks – Alis – & Co. /NoA
Print / Design
– SØLV– Danske Skilte – Book Lab / Jakob Engberg – Spine Studio
– GULD – Olsen Banden – Book Lab – Spine Studio
Radio
– Kategorien er udgået
Rebrand / Corporate Identity
– BRONZE – Malmö Stadsteater Rebrand – Malmö Stadsteater – Urgent.Agency
Rebrand / Small Business Identity
– BRONZE – Designer’s Remix Identity – Designer’s Remix – Uncle Grey
Self-promotion
– SØLV – The Portfolio Apartment – Alexander & Christian (Alexander Keblow Kofoed og Christian Skjøtt)
Small Business Identity
– SØLV – NOR Specialties – NOR Specialties – Re-public
Spatial Design
– SØLV – Flexibility Pop-Up Exhibition – Designmuseum Danmark – Urgent.Agency
Type Design
– SØLV – Jyske Bank Brandskrifttype – Jyske Bank – Overtone