Sommerens store kampagne fra Coca-Cola byder igen på navne-leg, men denne gang hedder flaskerne ikke Peter, Julius og Sofie. I stedet bærer de navnene på populære feriedestinationer – og Danmark er med i legen.
Syv danske feriesteder har således netop fået deres egen Coca-Cola: Bornholm, Hornbæk, Marielyst, Klitmøller, Svendborg, Blokhus og Skagen, og sammen med kommunikationsbureauet Essencius har Coca-Cola Danmark valgt at gøre noget særligt ud af lanceringen af de nye sommerflasker på det danske marked.
På hvert af de udvalgte feriesteder kom en drone således flyvende med den første Coca-Cola-leverance med rejsedestinationerne på – og alle steder stod lokale købmænd, brugsuddelere eller butiksejere klar til personligt at tage imod. I selskab med masser af nysgerrige borgere, lokale medier og endda enkelte politikere.
Og eventen handler netop om at hylde de lokale, lyder det fra Coca-Cola Danmark.
Skaber opmærksomhed
– Vi vil gerne hylde de købmænd, brugsuddelere og butikschefer, som er med til at sørge for, at danskerne kan slukke tørsten i en kold Coca-Cola hele sommeren, siger Peter Hædersdal, der er Senior Brand Manager hos Coca-Cola Danmark, og tilføjer:
– Vi er et globalt brand, men det betyder meget for vores forbrugere og forhandlere, at vi samtidig er stærkt til stede lokalt. Derfor har det været vigtigt for os at gøre kampagnen så lokal som muligt.
Og hos de lokale købmænd, brugsuddelere og butiksejere blev de flyvende flasker taget imod med stor begejstring:
Uddeler Martin Niemann fra SuperBrugsen i Skagen var én af dem, der tog imod:
– Turister elsker alt, hvad der står Skagen på, så jeg synes, det er en kanon idé. Det vil skabe øget opmærksomhed, og det kommer også til at løfte salget her i byen. Skagen er kun blevet større og større som feriedestination. Sommeren er ikke bare sommeren længere – den strækker sig fra påsken og hen til efterårsferien i oktober, siger Martin Niemann.
Happiness og holidays
Før de lokale droneleveringer landede en drone på Ofelia Plads i Indre København – med det formål at afsløre navnene på de danske feriedestinationer, der er udvalgt til at være en del af sommerens kampagne, som bygger videre på den succesfulde kampagne ”Share a Coke” fra 2013.
Og ligesom da Coca-Cola-flaskerne hed Peter, Sofie og Mads ligger budskabet igen i år på at dele et mindeværdigt øjeblik med én, man holder af – denne gang med ferieoplevelser som omdrejningspunkt.
– Idéen bag kampagnen er, at uanset om man er i Bangkok, Bali eller Blokhus, så er dét at nyde en iskold Coca-Cola – eller at dele én med andre – fuldstændig det samme, siger Peter Hædersdal og tilføjer:
– Ferie og rejseoplevelser vækker glæde og minder, og happiness er jo indbegrebet af Coca-Colas brand. Så vi håber, at de nye flasker vil bidrage til at skabe personlig storytelling hos den enkelte forbruger.
Som et ekstra kampagne-element byder Coca-Cola også på en konkurrence med mulighed for at vinde en sommerferie til sin drømmedestination. Man deltager ved at finde en Coca-Cola med sin favoritdestination og scanne en særlig konkurrencekode.