En ny undersøgelse sætter en fed streg under, at forbrugerne har enorme forventninger til, hvordan brands bør agere under coronakrisen. Og undersøgelsen viser også, at forbrugernes hammer falder hårdt, hvis brands ikke lever op til forbrugernes forventninger.

– Det er licence to operate, at man forstår sin rolle – og at man lever op til den. Undersøgelsen bekræfter, at det ikke er nok blot at have et formål. Hvis man vil vinde tillid blandt kunder, medarbejdere og andre, så kommer det i sidste ende an på, hvad man gør konkret, siger Jeanette Fangel Løgstrup, der frem til november 2019 stod i spidsen for Danske Banks arbejde med samfundsansvar og bæredygtighed som direktør for Societal Impact og Sustainability.

I dag er hun bestyrelsesmedlem i blandt andet JP Politikens Hus.

Det er det globale PR-bureau Edelman, der står bag undersøgelsen ”Special Report: Brand Trust and the Coronavirus Pandemic”, som bygger på 12.000 respondenter fra 12 lande.

I undersøgelsen svarer 62 procent, at de mener, at brands spiller en kritisk rolle i at løse de udfordringer, som corona-pandemien har skabt.

33 procent har fået andre til at vende et brand ryggen, fordi brandet ikke har ageret ordentligt under krisen. Over for det står, at 37 procent angiver, at de er begyndt at bruge et nyt brand på grund af den ”innovative eller medfølende” måde, som brandet har mødt virusudbruddet på.

Samtidig mener 89 procent, at brands bør ændre produktionen og fremstille produkter, som kan bidrage i kampen mod corona og tilbyde gratis eller billige produkter til eksempelvis folk, der er i job, som er berørte.

Velkommen til Dansk Markedsføring

For at kunne læse vores artikler beder vi dig om at tilmelde dig vores nyhedsbrev - så holder vi dig opdateret med de skarpeste indsigter og branchenyheder direkte i din indbakke. Helt gratis.

Indtast venligst fornavn.
Indtast venligst efternavn.
Indtast venligst korrekt e-mailadresse
Accepter venligst vores betingelser for at tilmelde dig

Er du allerede medlem?