Creative Circle har rystet kategori-posen, og det er der kommet både opstramning, justering og nye kategorier ud af. 

Blandt nyhederne finder man således i år en selvstændig kategori, der skal hylde den bedste brug af influencers, nye tech-kategorier inden for Digital Design, ændringer i Film-kategorien – og en selvstændig kategori, der har fokus på brugen af humor i reklame.

Dertil kommer, at man har gennemført en opstramning af indsendelseskravene til de to vigtige effekt-priser: Creative Effectiveness og Creative Impact. 

– Vi justerer hvert år, i større eller mindre grad, og det skal vi, siger CCA-formand Dorte Nielsen og tilføjer:

– Det er et arbejde, man aldrig bliver færdig med, for vores award skal udvikle sig i takt med, at både mediebillede, platforme og måden, vi bruger medier på, hele tiden ændrer sig.

Influencer-marketing savner kvalitet 

En af de helt nye kategorier i år er derfor også sat i verden for at hylde den bedste brug af influencers. 

– Der i de senere år har været utrolig meget opmærksomhed omkring influencer-marketing, uden at vi har set ret mange løsninger af særlig høj kreativ kvalitet, siger Dorte Nielsen og tilføjer:

– Nu lægger vi et selvstændigt fokus ind på disciplinen med den nye kategori, og så håber og tror vi, at vi kommer til at se flere kvalitets-løsninger fremover. 

Dorte Nielsen peger i den forbindelse på hele årsagen til, at Creative Circle Award er sat i verden:

– Vores mission er jo at inspirere, uddanne og hylde det fremragende arbejde, og det gør vi kun ved at udvikle vores kategorier i takt med tiden, og blandt andet sætte spot på de discipliner, der fylder i mediebilledet.

Humor kan være stærkt kreativt greb

En ny, selvstændig humor-kategori, som går på tværs af film, print, digitale og alternative medier, har også set dagens lys hos Creative Circle Award. 

En kategori som også ses hos flere internationale awardshow som blandt andet Epica Award.

Dorte Nielsen forklarer hvorfor, man har valgt at teste kategorien ved CCA i 2020:

– Humor er jo noget, vi er ret gode til i Danmark. Men ud over at få os til at grine, kan humor også have en afvæbnende effekt, ligesom humor kan være et både interessant og effektivt, kreativt greb, siger hun og fortsætter:

– Humor kan blandt andet være et godt værktøj, når man skal italesætte svære emner som for eksempel rygning eller trafiksikkerhed. Det har vi set nogle fine eksempler på de seneste par år, hvor de store følelser ellers har fyldt meget i reklame-billedet. 

Fire Film-kategorier

På film-fronten byder CCA 2020 også på nytænkning, idet CCA-bestyrelsen har besluttet alene at opdele efter sekund-længde – og i samme forbindelse udvide fra tre til fire kategorier

I stedet for de tidligere kategorier TV-/Bio-film, Long Form og Short Form, så hedder de fire nye Film-kategorier: Film/1-20 sekunder, Film/21-60 sekunder, Film/61-180 sekunder og Film over 180 sekunder.

– Vi har valgt at graduere efter længde i år, fordi film af forskellig længde både produceres og ses på vidt forskellige måder. Og på meget forskellige platforme og medier, siger Dorte Nielsen og tilføjer:

– I dag kan man jo sjældent tale om, at en film kun er til TV eller biograf.

Skærper Effectiveness-kriterier 

I de to vigtige kategorier, Creative Effectiveness og Creative Impact, har man strammet op på kriterier og indsendelseskrav, oplyser CCA-formanden:

– Disse to kategorier er jo forbeholdt cases, der tidligere har vundet andre kategorier, og som nu er klar til at dokumentere effekten: Den kommercielle effekt, eller en effekt i form af at gøre en forskel i verden, siger hun og tilføjer:

– I år har det været vigtigt for os at får strømlinet indsendelserne, således at materialet bliver bedre sammenligneligt, og så de enkelte cases bliver klar til at blive fortalt, hvilket vi gerne vil gøre mere ud af fremover. 

Det har man blandt andet gjort ved at skærpe en række kriterier og skabeloner:

– Tidligere har der været stor forskel på, hvad der er blevet sendt ind – lige fra lange rapporter til en A4-side – det vil vi gerne strømline nu. Det er jo netop disse cases, vi gerne vil kunne vise frem som det fremragende kreative arbejde, det er, siger Dorte Nielsen.

Logo – og mere tech

Ud over de nævnte er der justeret en smule i årets DM-kategorier, fortæller Dorte Nielsen, der også peger på to nyheder på Design-fronten:

– Dels har vi indført en logo-kategori, fordi vi mener, at netop et logo er en vigtig del af et brands store fortælling, og dels har vi i Digital Design indført flere tech-relaterede kategorier, hvor vi blandt andet kommer mere ned i håndværket.

Hvorfor det?

– Fordi der simpelthen sker så utrolig meget på den front i Danmark, og derfor er det vigtigt, at Creative Circle Award går ind og bidrager til at styrke dette arbejde, siger Dorte Nielsen.

Se sidste års vindere ved Creative Circle Awards her.

Og læs meget mere om kategorierne – og om awardshowet, juryen og meget mere – på Creative Circles hjemmeside, hvor du også kan indsende cases fra 2. januar 2020.

Deadline for indsendelser er 7. februar, og der er awardshow 15. maj 2020.