Der er lagt op til fest og farver, når årets udgave af Creative Circle Award ruller løber af stablen på Frederiksberg i morgen fredag.

Markedsføring har talt med Creative Circles formand, Dorte Nielsen, som naturligvis ikke kan afsløre noget om hverken priser eller vindere endnu – men hun vil gerne fremhæve niveauet og dele de tendenser, hun har set i år.

– Mine forventninger var faktisk ikke så høje som vanligt, må jeg sige. Men de er gjort til skamme. Niveauet er sindssygt højt i år, og det er tydeligt, at fagligheden har været i højsædet, siger hun.

Dorte Nielsen mener også, at ikke bare bureauerne, men også annoncørerne fortjener stor ros.

– Ros for i et så usikkert år at være lykkedes med både at skabe kreativiten – og turde købe den – for dermed i fællesskab at sætte gang i hjulene igen. Det har været det vildeste år nogensinde, siger hun.

Tre tendenser …

Dorte Nielsen fremhæver især tre tendenser, som hun mener man kan udlede af årets høst i form af indsendelser, shortlister og vindere.

Artiklen fortsætter under billedet.

De cirkelformede trofæer uddeles i år for 14. gang, men har eksisteret som pris siden 1992. Frem til 2007 hed prisen Guldkornet. Foto: CCA/Niels Busch.

– Vi har set kæmpestor kreativitet på de digitale områder. En udvikling, jeg tror, der skyldes, at der blev lagt flere penge i det digitale ude i virksomhederne i 2020. Simpelthen fordi der har været et stort behov for nye og innovative løsninger under pandemien, hvor plejer døde, siger hun.

Dertil kommer, at man har set mange flere kunder på listerne i år. 

– Tidligere har der ofte været mange eksempler på, at bureauer havde mange shortlister for den samme case og den samme kunde. I år er der større spredning, og det vidner for mig om et højt kreativt niveau hos bureauerne, lyder det fra Dorte Nielsen, der tilføjer:

– Endelig kan vi se – og det glæder mig – at design- og digitalbureauerne er kommet mere på banen. Og det er vigtigt med bredden. Det er den, der sikrer, at vi hele tiden inspirerer og udfordrer hinanden.

… og en opfordring

Dorte Nielsen mener, at den helt store opgave nu og fremadrettet ligger i at holde fast i udviklingen:

– Det er mit håb og mit ønske, at annoncørerne vil blive ved med at kigge kreativitetens vej – også når det gælder om at produktudvikle og forretningsudvikle. 

" Investerer man i kreativitet, så kommer resultaterne. Det har vi gennem flere år tydeligt set i vores Impact-kategorier.
Dorte Nielsen, formand, Creative Circle

– Pandemien har betydet svære tider for mange. Men den har også betydet, at vi har fået lov til at se, hvad bureauerne kan, og hvad kreativiteten kan. Nemlig at bidrage til at finde løsninger, som kan skabe forretning og sætte gang i hjulene igen.

Så kære annoncører, vil I ikke nok …?

– Holde fast i at række ud efter stærk kreativitet. Også selv om I måske med tiden ikke bliver ved med at være presset af corona. For vi kan se, at det virker. Investerer man i kreativitet, så kommer resultaterne. Det har vi gennem flere år tydeligt set i vores Impact-kategorier.

Festen starter om lidt

Creative Circle Award 2021 åbner dørene i morgen, fredag 18. juni fra 12.30 til 16.30 i M. G. Petersens Familiehave på Pile Allé 16 på Frederiksberg.

Showet livestreames desuden på Facebook og creativecircle.dk, så alle kan følge med.

Hvorfor skal vi bruge en halv fridag på CCA?

– Fordi det giver branchen mulighed for at lade sig inspirere på tværs af kreative discipliner, så vi alle kan blive dygtigere og række ud efter endnu højere mål, siger Dorte Nielsen og tilføjer:

– Vi har set, at det kreative niveau bare er vokset og vokset i Danmark gennem de senere år. Det tror jeg ikke mindst skyldes, at vi mødes i bl.a. award-sammenhæng, hylder det bedste – og lader os inspirere.

Dorte Nielsen fortæller, at mange bureauer – fordi der i år er plads til færre deltagere end normalt – holder deres egen fredagsbar og følger showet på skærmen.

– Og det vil jeg da opfordre alle, der ikke skal være med til det fysiske show, til at gøre. Og så håber jeg, at man vil standse op og prøve at dykke ned i vindercases i de kategorier, man måske normalt ikke først kaster sig over. Det er på den måde, vi styrker inspirationen og dermed kreativiteten.

Der livestreames fra Creative Circles hjemmeside klokken 14.

Her på Markedsføring dækker vi prisuddelingen live fra eventet og opdaterer, efterhånden som priserne uddeles.