Juryen ved 2021-udgaven af D&AD’s ungdomskonkurrence, New Blood, har peget på 10 cases fra i alt 21 unge, danske kreative talenter som vindere.

De danske vinder-teams kommer fra tre forskellige uddannelsesinstitutioner – Skolen for Visuel Kommunikation, Reklamelinjen og DMJX Kreativ Kommunikation.

Sidstnævnte, der også i tidligere år har markeret sig stærkt ved konkurrencen, lægger sig også i år helt i front med otte af de 10 priser. En går til således til Skolen for Visuel Kommunikation og en til Reklamelinjen.

Internationalt ligger Danmark dermed i den fine ende: Med 10 priser er Danmark konkurrencens fjerde mest vindende nation ud af 24 deltagende. Kun overgået af USA, Storbritannien og Spanien.

47 danske New Blood på fem år

Konkurrencen New Blood anses for at være noget af det mest vanskelige at vinde på den internationale ungdomsscene. Men danske talenter har gjort det imponerende godt gennem de senere år.

En hurtig gang hovedregning viser således, at danske kreative fra forskellige uddannelser alene de seneste fem år har taget ikke færre end 47 priser hjem.

Sidste år var foreløbig rekord med 15 priser til Danmark – plus kåringen som ”Årets Skole” til DMJX Kreativ Kommunikation.

Også de fineste priser ved konkurrencen – en Black Pencil og en White Pencil – er det lykkedes danske studerende at hive hjem.

En af hver landede således på danske hænder i 2019, hvor tre studerende ved DMJX Kreativ Kommunikation – Mark Terkelsbøl, Nicolas Housted og Joachim Klintfält – vandt den førstedanske Black Pencil nogensinde.

Samme år vandt et andet DMJX KK-team, Mathias Gudberg Juel og Oliver Strzelbicki, en af de næsten lige så sjældne White Pencils.

Farven på prisen afgøres senere

De 10 danske vinderteams kan med kåringen være sikre på at modtage minimum en Wood Pencil, svarende til bronze.

Men det kan også blive til Graphite (sølv), Yellow (guld) – eller måske igen White eller Black.

En Black Pencil er den tungeste pris ved awardshowet og uddeles kun i ganske få tilfælde – eller slet ikke.

I 2020 blev der uddelt to styk, i 2019 tre og i 2018 blot en enkelt.

En White Pencil uddeles ligeledes sjældent, eller slet ikke. I 2020 blev det til en enkelt, mens der i 2019 blev uddelt fire.

I år afsløres farven på ”blyanterne” i juli.

Se de danske D&AD New Blood 2021- vindere her

– Emilie Haugelund, DMJX for Mainstream Menopause for The Case for Her & Refinery29 

– Len The Nguyen og Magnus Søby, Skolen for Visuel Kommunikation, for The Stadium Sink for Connect4Climate

– Sophie Amalie Fälling, DMJX, for Hip Hop is Lit for Penguin

– Mette Hau Larsen, Pernille Lund og Sally Trier, DMJX, for The 100th Year of Dreams Coming True for Disney

– Magnus Kvolbaek og Asta Scales, DMJX, for Who Dat for Spotify Design

–  Louise Lindholm, Alexander Christensen og Julie Tjørnelund, DMJX, for ACT-AID for 21Grams

– Peter Emil Birkvig og Louis Petri, DMJX, for YouthLingo for Duolingo

– Louis Petri og Anne-Mette Christiansen, DMJX, for LingoFlix for Duolingo

– Pernille Lund og Jonathan Fjord, DMJX, for The You Tour for 21Grams

– Mathilde Ytzen Stausholm, Magnus Adrian Rosleff, Anders Rosenvinge, Cecilie Timm og Alberte Wanting, Reklamelinjen, for Cup4Climate for Connect4Climate.