En ny OL-kampagne fra en af verdens største annoncører, Procter & Gamble, er netop gået i luften.
Og danske Mano spiller en væsentlig rolle i aktiveringen af det omfattende, globale marketingprojekt.
Procter & Gamble er Gold Sponsor for OL i Tokyo, og den amerikanske koncern har i den forbindelse udvalgt sit japanske hudpleje-brand, SK-ll til at eje sponsoratet og dermed være kampagne-brand.
Den aktuelle kampagne for SK-ll er et anderledes miks af filmklip og animation, og den er skabt i samarbejde med nogle af verdens største kvindelige atleter.
Herunder den amerikanske stjernegymnast Simone Biles, og den japanske bordtennis-spiller, Kasumi Ishikawa.
OL-kampagnen kører under brandets mangeårige hashtag #CHANGEDESTINY.
Og den har til formål at sætte fokus på pres, fordomme og forventninger, som de kvindelige atleter mødes med.
Startede i 2019, men så …
Mano har tidligere arbejdet med på flere af SK-II’s projekter.
Blandt andet ”Meet Me Halfway” fra 2019 og den massivt prisbelønnede kampagne ”Marriage Market Takeover” fra 2016, som holdet bag Mano også var involveret i.
Artiklen fortsætter under billedet.

Men den aktuelle OL-kampagne, der bærer titlen ”VS”, er det største projekt for bureauet til dato, oplyser Jakob Stigler, med-grundlægger af Mano.
– Grundstenen til OL-projektet blev lagt i sommeren 2019 i København, hvor vi samlede SK-ll teamet og nogle af verdens bedste kreative bureauer, blandt andre Forsman & Bodenfors og WPP Black Ops, for at definere de strategiske søjler, fortæller han.
Seks måneder senere stod parterne i New York til lanceringen, hvor alle skærme på Times Square spillede traileren for kampagnen.
Men så kom corona …
Om Mano
Om Mano
Mano er grundlagt i 2017 af Jakob Stigler og Thor Otar Nielsen
Bureauet har specialiseret sig i at optimere kampagneudvikling, fra brief til marked, med henblik på at opnå størst mulig effekt for virksomhedernes marketinginvesteringer
Hovedkontoret ligger i København, hvor Mano beskæftiger 20 medarbejdere fra 11 lande
Ud over Procter & Gamble har brands som Whatsapp, Uber, IKEA og Carlsberg brugt Manos orkestrerings-model og -kompetencer
Bureauet landede i regnskabsåret 2019/20 et resultat før skat på 4,0 millioner kroner, mod 2,9 millioner året før.
Kilde: Mano og cvr.dk
– Ugen efter lukkede Danmark og verden ned, og alt skulle gentænkes. Ikke mindst fordi OL, som skulle være det store klimaks for kampagnen, kort efter blev aflyst, siger Jakob Stigler og tilføjer:
– Så vi har brugt det seneste år på at redefinere det strategiske grundlag for kampagnen. Dels i samarbejde med kunden og dels i samarbejde med en gruppe på fire kreative bureauer og seks aktiverings- og mediebureauer.
”Komplekse økosystemer”
OL-kampagnen, der blev skudt i gang globalt i weekenden, består af mere and 10 kreative lanceringer.
Herunder videoindhold, livestream events i Japan, offline events i Kina, influencer aktiviteter, interactive experiences og meget mere.
Og ifølge Thor Nielsen, medgrundlægger af Mano, så fungerer bureauets ”orkestrerings-rolle”, som man kalder det, som brand-teamets forlængede arm.
– I et high-stakes projekt som dette, med et komplekst økosystem af interne stakeholders, bureauer og aktiviteter, er der behov for at skabe integrerede worksflows. Og for konstant at holde målsætninger i ave, så man sikrer, at alle arbejder i samme retning mod det samme mål, siger han og tilføjer:
– Mano går ind og sikrer, at der udvikles centrale vidensdokumenter, roadmaps og kampagnestrategiske værktøjer. Disse bliver så kritiske referencepunkter for kampagne-organisationen i hele go-to-market-forløbet.
Lidt firkantet sagt placerer Mano sig midt mellem annoncørerne og deres reklamebureauer. Her bidrager de ved hjælp af en række specialværktøjer til at sikre, at kreativt content, som f.eks. reklamekampagner, udnyttes rigtigt i de forskellige medier.
”Det her er mega-stort”
Reklamekampagner skal med andre ord markedsføres og lanceres på samme måde, som man som virksomhed ville lancere et nyt produkt. Ellers optimeres budgetterne ikke, mener man hos Mano.

Og spørger man Jakob Stigler, hvor stort et projekt det er, man har fingre i, lyder svaret:
– Det her er mega-stort: Hele vores orkestreringsmodel er udviklet til at understøtte annoncører i projekter, hvor der er meget på spil. Det kan være Super Bowl, højtidslanceringer eller purpose-kommunikation, hvor både investeringer og konkurrencen om at lede samtalen er ekstremt høje.
Han er ikke i tvivl om, at OL-kampagnen er det mest omfattede projekt, Mano nogensinde har arbejde på.
– Både i forhold til bureaukompleksitet, projektets økosystem, markedskompleksiteten og en ekstremt lang tidslinje. Alt sammen under en verden i lockdown, siger han og tilføjer, at det også har været særdeles lærerigt:
– Vi har lært, hvor meget der kan lade sig gøre i ny verden. Hvordan fysiske workshops og lange dage i mødelokaler verden over er omsat til effektive sprints og værktøjer, der kan drive integrationen. Og sikre at beslutninger tages på et mere informeret grundlag.
Se traileren for OL-kampagnen her. Efterfulgt af filmene Trolls og Rules med henholdsvis den amerikanske gymnastikstjerne Simone Biles og det japanskfødte surfer-talent Mahina Maeda.
WPP Black Ops er det kreative bureau bag de to sidstnævnte.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger
For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger
For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger