Ligesom de fleste andre awardshows løb The Webby Awards 2020 også af stablen online.

Men da arrangørerne sendte mails ud til deltagerne – bureauer, brands og kendisser fra hele verden – havde man lavet et simpel stavefejl i linket.

I stedet for WebbysFromHome.com, stod der WebbysFomHome.com. Altså uden “r”. 

Det opdagede Thomas Pries og hans kollegaer på bureauet The Unicorn, så fem minutter efter, at linket var ude, havde det danske bureau købt ”den forkerte” webadresse, WebbysFomHome.com. 

Resultat: Hver gang en af deltagerne i showet – globale brands, bureauer og kendisser – klikkede på linket i mailen, kom de på besøg hos … The Unicorn.

– Den aften voksede trafikken på theunicorn.dk med 1.000 procent, fortæller Thomas Pries.

Pris: 84,05 kroner …

 – Vi sad og arbejdede og havde planlagt også at følge med i showet, da mailen med linket tikkede ind. Vi opdagede med det samme, at der var en stavefejl, og at linket var “dødt”, fortæller Thomas Pries.

Thomas Pries, kreativ direktør og co-founder, The Unicorn. Foto: PR

Hvad gjorde I, da I opdagede det?

– Vi tænkte først hvordan f…  kan den slippe ud? Men derfra gik der ikke langt til, at vi tænkte “vi køber URL’en og redirecter til vores side”. Så vi gik med det samme på goDaddy og købte URL’en, for vi vidste, at skulle man gøre noget, skulle man gøre det hurtigt. 

URL’en kostede bureauet 84,05 kroner, så investeringen var til at overse, og i løbet af ingen tid havde den danske bureau al Webby-trafikken:

– På Google Analytics Live kunne vi pludselig se store blå cirkler i hele verden, og det gik superstærkt, siger Thomas Pries.

Havde I overvejet, om det var ok at gøre det?

– Ja, selvfølgelig overvejede om vi kunne “tillade” os selv at gøre det. Men i og med at det er Webby, som i forvejen har en meget let og sjov tilgang til tingene sammenlignet med andre award-shows, gjorde vi det bare, siger Thomas Pries og tilføjer:

– Havde det været for en kunde, havde vi nok ikke gjort det. Men da vi som et lille uafhængigt bureau så chancen for at drille “de store”, kunne vi simpelthen ikke lade det være.  

”Den aften vandt vi internettet”

Det er vel mest en gimmick, for den vilde trafik kan vel ikke rigtig bruges til noget efterfølgende. Eller kan den?

– Ja og nej. Du kan sige, at det er en gimmick i forhold til outcome, men for os handlede det lige så meget om at vise, hvem vi er, og hvordan vi tænker, siger Thomas Pries og tilføjer:

 – Og så handlede det også om at vise, hvor meget man kan få ud af realtime marketing med en lille, men hurtig indsats. Hvis de, der sidder ved knapperne, er beslutningsdygtige, kan der opstå muligheder alle vegne. Men jeg er da glad for, at den ikke skulle vendes på et bestyrelsesmøde. 

Thomas Pries mener, at stuntet også kan have en mere langsigtet effekt for bureauet:

– Man får måske ikke så meget ud af det i selve øjeblikket, men vi tror på det på sigt. Ligesom når man laver ethvert andet stunt, så handler det ikke kun om stuntet i sig selv, men også om det liv, det kan få bagefter. Jeg tror i hvert fald ikke, at man skal underkende trafikken. 

Hvordan mener du?

– Webbys er en aften, hvor man fejrer, hvem der har “vundet internettet”, så alle dem, der var inviteret til showet, var super dygtige folk fra hele verden. Og de landede altså på vores site, så man kan sige, at den aften vandt vi internettet, siger Thomas Pries og tilføjer:

– Om ikke andet har vi fået opmærksomhed fra annoncører og måske også nogle mulige ansatte i fremtiden. 

”Guld i alle shows”

Ifølge Thomas Pries har stribevis af kreative i ind og udland reageret meget positivt på ideen.

Han og bureauet har således fået kommenterer som ”sidder lige i skabet”, ”det er næsten irriterende godt” og ”godt set!!”.

Fra Ogilvy Malaysia skriver Executive Creative Director, Kurt Novack, i en kommentar: “Hahahaha… That’s really funny!! Well done!”, og Jesper Hansen, faglig leder af Kreativ Kommunikation på DMJX, er ikke i tvivl om potentialet:

– Elsker det! Guld i alle shows. Promise, skriver han på Facebook.

Reagerede Webby selv på det? 

– Vi har ikke hørt fra Webby, men vi har sendt den ind til den næste Webby, og så må vi se, om den stjæler showet igen, eller om vi bliver værdigt straffet, siger Thomas Pries.

Sammen med sine kollegaer på The Unicorn kunne han i øvrigt glæde sig over en ”rigtig” Webby ved online-showet. Det var filmen Life for Læger uden Grænser, der vandt årets pris i kategorien Video, Art Direction.