Cannes Lions 2022 har offentliggjort årets første shortlister – det drejer sig om de to kategorier Innovation og Titanium.

I Innovation er Danmark ikke repræsenteret, men til gengæld byder shortlisten for festivalens ’kongekategori’, Titanium, på hele to projekter med dansk baggrund.

Den ene er “Backup Ukraine”, som dansk Virtue har udviklet, og den anden er casen “Chillboards”, som NORD DDB i Danmark i foråret var idébureau på for det amerikanske ølbrand Coors Light.

Så vidt Markedsføring har kunnet få oplyst, er det første gang i kategoriens næsten 20-årige historie, at danskudviklede cases er med på Titanium-shortlisten i Cannes.

”Backup Ukraine” fra Virtue er skabt sammen med amerikanske Polycams app-teknologi umiddelbart efter, at krigen i Ukraine startede.

Med app’en kan man via mobiltelefonens kamera scanne for eksempel en statue. Herefter gemmes ’statuen’ via kunstig intelligens og gps-data som fuldstændig identisk 3D-kopi i skyen.

Formål: At skabe mulighed for at bevare ukrainske kulturværdier for eftertiden – skulle de blive smadret af russiske bomber.

Morten Grubak, Executive Creative Director, Global, Virtue. Foto: PR.

”Ideen kom på krigens første dag”

Hos Virtue fortæller Morten Grubak, Executive Creative Director, Global, om dengang, idéen til ”Backup Ukraine” opstod.

”Den kom faktisk på selve dagen, hvor Rusland invaderede Ukraine. Vi holdt en brainstorm på bureauet, for alle sad bare med den der følelse, at vi måtte da kunne gøre noget. Og det her var en af de ideer, der kom op.”

Dagen efter gik man i gang med at ”spørge Ukraine”.

”Vi har ret mange kontakter i Ukraine, dels via en af vores Vice-kollegaer og dels via en af vores store kunder, Borjomi, der fremstiller mineralvand. Hertil kom et par kontakter hos det digitale fashion site, DressX, som vi også samarbejder med,” siger Morten Grubak og tilføjer:

”Men budskabet var entydigt: ’Nej. Lige nu er det vigtigste at redde mennesker, ikke statuer.’ Så vi lod den ligge.”

Men udviklingen i Ukraine fik efter kort tid det danske bureau på andre tanker.

Tilbage på tegnebrættet

For ganske som man i de senere år har set ISIS ødelægge mellemøstlige kulturskatte, og endnu tidligere så nazisterne stjæle og ødelægge store mængder af kunstværker under 2. Verdenskrig – så begyndte det samme at ske i Ukraine.

”Russerne begyndte rent faktisk at bombe monumenter. Og da jeg hørte et interview på P1 med Blue Shield, der er en slags ’Røde Kors for kulturarv’, gik det op for mig, at der var tale om en decideret strategi,” siger Morten Grubak og tilføjer:

”En krigsstrategi, der handler om at ødelægge et lands kulturarv for at ganske enkelt at fjerne landets identitet.”

Og så kom ideen på tegnebrættet igen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Scene fra casefilmen om "Backup Ukraine".

”Vi tog først kontakt til Polycam – det er deres teknologi og deres app, som er omdrejningspunktet for projektet – for at høre, om de ville være med i et samarbejde, hvor de gav fri adgang for Ukraines borgere til at benytte app’en,” fortæller Morten Grubak.

Bagefter rakte man ud til Blue Shields Danmark og til den danske UNESCO Kommission, og alle ville gerne bidrage til projektet.

Vi er vildt stolte”

Og selv om Morten Grubak tilbage i sommeren 2019 sammen med sit team kunne løfte den første danske Grand Prix i Cannes i 16 år, så er Titanium noget særligt. Også selv om det “kun” er en shortliste.

" Det er jo på alle måder en sårbar og følsom situation, vi rører ved her.
Morten Grubak, Executive Creative Director, Global, Virtue

”Vi er vildt stolte. Det er jo en meget speciel kategori, som man ved hylder de virkelig store idéer,” siger Morten Grubak, der erkender, at man har været betænkelige undervejs:

”Helt sikkert. Det er jo på alle måder en sårbar og følsom situation, vi rører ved her. Men 3D-modellerne er altså mindblowing præcise. Så vi håber at gøre en forskel.”

Om Titanium-kategorien skriver Cannes Lions selv, at der skal være tale om ”game-changing creativity”, hvis man skal komme i betragtning.

Og modsat andre kategorier ved festivalen skal de shortlistede her præsentere deres case og idé live for en jury. Det er ikke nok ”bare” at indsende en casefilm.

”Det bliver utroligt spændende,” siger Morten Grubak, der dog har valgt at overlade præsentationen til to kollegaer.

Det bliver således Christine Smith, der er Senior Creative, og Tao Thomsen, der er Creative Director, Innovation, på Virtue, der præsenterer ”Backup Ukraine”-casen for juryen.

Det sker online torsdag den 21. juni klokken 17.30 – og vinderne i Titanium-kategorien offentliggøres ifølge Cannes Lions hjemmeside den 24. juni på festivalens sidste dag.

Se casefilm om ”Backup Ukraine” her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger