I sidste uge lancerede det danske hovedtelefonfirma AIAIAI et nyt musik og teknologi projekt ved navn Real Booty Music, og det har fået kæmpe international opmærksomhed.
Alt fra seriøse og toneangivende tech-medier som Fast Company, Engadget, PSFK og Creators Project, til livstils- og designblogs som Hypebeast, Designboom, reklamebrancheorganet Adweek – og i den mere ”kulørte” ende mandebladet Playboy og tabloidaviserne Daily Mirror samt herhjemme Ekstra Bladet har omtalt projektet.
Dertil kommer, at tusindvis af mennesker har delt historien om projektet på sociale medier – deriblandt den verdenskendte amerikanske rapper Lil’ Wayne, der postede historien til sine 59 millioner Facebook-fans.
Det har, en uge efter lanceringen, resulteret i foreløbig 765.000 views på YouTube, ligesom en kortere teaser -version er set cirka 220.000 gange på Facebook. Selve sangen har indtil videre 43.000 afspilninger samt 6.000 downloads på kampagnesitet.
En to’er der lykkes
Kort fortalt var idéen at lave en slags opfølgning til Sound Taxi-projektet, som AIAIAI skabte i London for et par år siden.
Denne gang var tanken, at man med baggrund i AIAIAI’s TMA-1 serie, som er beregnet til DJ’s og producere, ville lave et lydeksperiment ved at bruge en dansers bagdels-bevægelser til at skabe ny musik.
– Vi synes, det var spændende, at vende processen om. Normalt laver man musik og så bliver det hørt og danset til på dansegulvet. Nu kunne vi vende det lidt rundt og lad dansen skabe musikken, siger Creative Director Peter Michael Willer.
Et internationalt hold bestående af den portugisiske DJ og Producer, Branko, kendt fra Buraka Som Sistema, det hollandsk/belgiske teknologi-crew OWOW, den danske Twerk Queen Louise og instruktør Mike Nybroe, står sammen med folkene fra AIAIAI bag projektet, som er optaget over et par dage i København sidste år.
Det hele er i øvrigt også blevet til et nyt track, man gratis kan downloade, til hovedtelefonerne – og til dansegulvet.
– Meget moderne marketing handler om at give noget til forbrugerne, få ting til rejse og få folk til engagere sig i det og ikke mindst dele det. Det synes vi det er lykkedes med. Og faktisk på et minimalt budget i forhold til vores konkurrenter, slutter Peter Michael Willer.
Du kan se filmen og høre musikken her.