En af landets største annoncører, Danske Spil, der har været blandt frontløberne herhjemme, når det handler om at insource det digitale medieindkøb, har nu igen overladt en del af dette til et mediebureau.

Det oplyser Morten Rud, marketingchef for Danske Licens Spil, som er den del af Danske Spil, der står bag brands som Oddset, Tips, Casino og Dantoto.

– Jeg kan bekræfte at dele af vores digitale indkøb overdrages til MediaCom, og at deres primære rolle bliver eksekvering i tæt samarbejde med marketing, siger han.

Morten Rud fortsætter:

– For at sikre en organisation, hvor der er 100 procent fokus på det, der skaber størst mulig værdi for Danske Licens Spil, er vi gået tilbage til kernen af marketing og har derfor ændret på en række områder.

Splitter CRM og marketing op igen

Morten Rud tiltrådte som ny marketingchef i Danske Licens Spil i marts, da coronakrisen ramte, og hvor Danske Licens Spil så ind ”i en helt anden økonomisk forretning end tidligere”.

Ikke blot på grund af sundhedskrisen, men også nye skærpede krav til markedsføringen af spil.

– Så jeg besluttede mig for to ting: Den første var som nævnt at overdrage medieindkøbet til Mediacom og dermed frigøre nogle kræfter i organisationen. Den anden var at splitte den fælles CRM og marketing-organisation, vi havde opbygget, op igen, siger Morten Rud.

Den andel del af Danske Spil, Danske Lotteri Spil, som står bag Lotto, Vikinglotto, Eurojackpot, Keno og Quick, fortsætter i vid udstrækning med selv at håndtere det digitale medieindkøb, oplyser Morten Rud.

Opretholder egen tech-stack

Danske Spil blev i 2019 kåret som ”Årets Digitale Virksomhed” ved awardshowet Danish Digital Award.

Det skete i i stor grad på baggrund af en 2020-strategi fastlagt i 2015, der netop gik ud på at samle CRM og marketing i én afdeling, ligesom det digitale medieindkøb blev flyttet in-house.

Siden har Danske Spil bygget sit eget digitale økosystem, der omfatter alt fra en Data Management Platform (DMP), over en Demand Side Platform (DSP) til CRM-system, Ad server, Ad verifikation, Dynamic Creative Optimization samt egne medie- og dataaftaler.

Ifølge en tidligere udmelding fra Danske Spil til Markedsføring i september 2018, skulle in-house-satsningen blandt andet resultere i ”bedre indsigt i brugerrejsen og kontrol over egne data, hvilket ikke blot skulle maksimere effekten af de digitale marketinginvesteringer, men også skabe transparens”.

– Det er vigtigt at påpege, at vi naturligvis opretholder vores egen tech-stack – ligesom vi selv håndterer hele den øvrige del af de digitale eksekveringer. Vi bevarer selv kontrollen over vores data, siger Morten Rud.

Han fortsætter:

– Det er således ikke et spørgsmål om insourcing vs outsourcing, men et spørgsmål om at fordele opgaverne i dagligdagen på den rigtige måde, og her har jeg vurderet, at netop denne del for nærværende ligger bedre hos MediaCom.

Morten Rud peger samtidig på, at mediebureauernes ageren på markedet for digitalt medieindkøb er blevet langt mere transparent, end det var for blot tre år siden.

– Jeg havde aldrig truffet den beslutning, hvis det digitale indkøb ikke er fuldstændigt gennemskueligt i den model, vi har opbygget sammen med MediaCom, siger han.

Jesper Thyssen har forladt Danske Spil

Det nye marketing-setup i Danske Licens Spil har medført to opsigelser af Danske Spil-medarbejdere, der blandt andet sad med programmatiske indkøb.

Derudover har Jesper Thyssen, der stod i spidsen for den enhed, der var bygget op omkring sammenlægningen af CRM og Marketing på tværs af Danske Spil, valgt at søge nye udfordringer.

Han blev kåret til Årets Digitale Profil ved Danish Digital Awards i 2018.

– Han kunne ikke se sig selv i det nye set-up og heller ikke i den nye rolle, jeg kunne tilbyde ham, siger Morten Rud.