Køen af kritikere har nærmest været endeløs, efter at Mærsk for nylig lancerede en ny rekrutteringsvideo.  

”Århundredets makværk”, ”Verdens dårligste reklame” og ”Rosévinsræbet fra Esplanaden” er blandt de lidet flatterende betegnelser, filmen har fået med på vejen.

Der findes dog også kommentatorer, der trækker i en anden retning.

En af dem er Peter Stendal, der er Head of Global Commercial Communication, Animal Health, hos den tyske medicinalgigant Boehringer Ingelheim.

Han har kommenteret nogle af de kritiske røster i forskellige medier, så Markedsføring bad ham uddybe sine synspunkter:

– Min vurdering er, at hvis filmen lever op til sit formål, og hvis den virker blandt målgruppen, så er det en vellykket film, skriver han i en mail som svar på Markedsførings spørgsmål og videre:

– Hvis den får flere relevante kandidater til at søge om job, fastholder flere medarbejdere, inspirerer og motiverer og viser vejen frem, så er den lykkedes.

Peter Stendal, Head of Global Commercial Communication, Animal Health, Boehringer Ingelheim. Foto: Fra LinkedIn.

Større spillerum på flere fronter

Mærsk-topchef, Søren Skou, har selv været ude at forsvare videoen i en artikel i Berlingske

Han mener blandt andet, at kritikken bygger på fordomme om rederiet:

– Der er nogle, der nærmest er helt skuffede over, at de nu ikke kan fastholde alle deres fordomme om, hvor gamle, kedelige og konservative Mærsk er, siger han til mediet. 

Han understreger desuden, at filmen er en rekrutteringsvideo, som retter sig specifikt mod unge:

– Det er vigtigt for os at signalere, at vi er en multikulturel og en mangfoldig virksomhed, fordi vi skal kunne tiltrække medarbejdere rundt om i verden, siger han til Berlingske.

Tror du, filmen kan være med til at flytte Mærsk-brandet i en mere tidssvarende retning?

 – Den har i hvert flyttet grænsen for, hvad man skal forvente fra Mærsk. Og det kan dermed give dem større spillerum – både internt og eksternt, siger Peter Stendal.

Bør lytte til kritikken

Når det så er sagt, så mener han, at Mærsk bør tage reaktionen fra meningsdannere i Danmark alvorligt:

" Ingen virksomheder bryder sig om dårlig omtale på deres hjemmemarked.
Peter Stendal | Head of Global Commercial Communication | Boehringer Ingelheim

– Man bør arbejde målrettet på at skabe mere forståelse for sin virksomhed. Og dermed ændre sit omdømme blandt dem, der bestemmer, hvad der kommer i medierne. 

Hvorfor det?

– Ellers slipper de ikke af med den slags omtale. Og ingen virksomheder bryder sig om dårlig omtale på deres hjemmemarked. Lige meget hvor småt det marked måtte være, siger Peter Stendal.

Hvad fik dig oprindelig til at reagere på de kritiske røster?

– Jeg synes, det blev for nemt og ensidigt, hvis vi nu alle skulle være enige om, at det var en dårlig film. Og at Mærsk nu igen havde vist sig som den arrogante, kapitalistiske pengemaskine på Esplanaden, siger han og tilføjer:

Katrine Jo Madsen, kreativ direktør, Ogilvy Danmark. Foto: PR.

– Hvis man vil give en professional anmeldelse af filmen, så må man vel forvente en diskussion af kommunikationsudfordringen, og ikke bare en subjektiv nedsabling. Det sidste er der næppe nogen, der bliver klogere af.

Over stregen …?

Katrine Jo Madsen, kreativ direktør, Ogilvy Danmark, var en af tre kreative profiler, der tirsdag vurderede Mærsk-filmen på Markedsføring.

Og hun er heller ikke imponeret af tonen i nogle af de mere kritiske indlæg. Nogle af dem går over stregen, mener hun.

– Det er ikke helt cool, siger hun og tilføjer:

– Det er ikke fair over for folk, der bruger så meget tid på at skabe noget. For alle ved jo, at der altid er flere klik i 0 eller 6 hjerter end de jævne 3.

Peter Stendal taler ligefrem om ”Mærsk-bashing”:

– Det er åbenbart et veletableret spil, og en del af en mere generel corporate-bashing, som sikkert kan være både sjov og give en rar selvfølelse for afsenderen, siger han og tilføjer:

– Men det er ikke specielt kønt eller konstruktivt. Og hvis man ønsker at påvirke selskaber til at ændre adfærd, skal man nok gå anderledes til værks, slutter Peter Stendal.

Se eller gense Mærsk-filmen her…