Bilsælgere opfattes ofte – i hvert fald i analyser – som en af de mindst troværdige faggrupper, og vi kender sikkert alle fornemmelsen af at stå hos en bilforhandler og tale med en sælger, der fremhæver de nye modellers mange tekniske herligheder: Fra design og frihøjde til partikelfiltre og benzinforbrug.
Men hvad nu hvis det er sikkerheden, man gerne vil fremhæve? Hvordan gør man det på en troværdig måde?
Det kom Volvo for nylig med et noget usædvanligt bud på: Bil-brandet lod således i forbindelse med en kampagne en række personer, der alle havde overlevet en bilulykke, optræde i rollen som bilsælgere.
Kampagnen, med titlen Survivor Sales Agents, er skabt i samarbejde med New York-bureauet We Believers og produktionsselskabet Letca Films, og sammen fandt parterne frem til en gruppe på omkring 12 mennesker, der alle havde overlevet en voldsom bilulykke – i en Volvo.
Bil som Facebook-profilfoto
De pågældende personer fik en lynkursus af en sælger, og skulle derpå optræde som en slags bilsælgere på to Volvo-stande, beliggende tæt på to forhandlere i Miami.
De var måske ikke de mest erfarne sælgere, men de kunne i modsætning til Volvos ”almindelige” bilsælgere indlede dialogen med følgende ord: ”Nu skal jeg vise dig den Volvo, der reddede mit liv”. Og det ramte lige i hjertekulen.
Ifølge bureauets CCO Gustavo Lauria var alle de involverede personer ”kæmpestore Volvo-fans”:
– En af dem har stadig et foto af en Volvo som sit profilbillede på Facebook, siger han til Creativity Online.
Her fortæller han også, at standene tiltrak 60 procent flere besøgende end vanligt ved lignende aktiveringer, og at tre ud af hver 10 besøgende endte med at booke en prøvetur.
Anderledes kunde-kapring
Det er i øvrigt ikke første gang, New York-bureauet We Believers søsætter små, effektive aktiveringer for Volvo.
For et par år siden skabte bureauet fx en online-kampagne, hvor man lod ”falske” annoncer poppe op i forbindelse med Google-søgninger på andre luksusbiler, som fx BMW eller Mercedes.
Annoncerne tilbød gratis transport hen til BMW- eller Mercedes-forhandlerne – en transport, der naturligvis viste sig at foregå i en Volvo og med en Volvo-sælger ved rattet – og ifølge bureauet lykkedes det i kampagnemåneden at øge salget med 27 procent.
Og hvis nogen synes, de har hørt om bureauet We Believers før, så kan det skyldes denne Cannes Innovation Gold-vinder.
Du kan se Volvos Survivor Sales Agents-film på Creativity Online her.