Carlsberg har tidligere gjort sig bemærket med marketing-events i Københavns Lufthavn, og lige nu bydes rejsende igen velkommen til Danmark på en ganske speciel måde.
Denne gang er det dog ikke bryggeriet Carlsberg, der står bag initiativet, men de tre fonde – Carlsbergfondet, Ny Carlsbergfondet og Tuborgfondet – der sammen med Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg, Ny Carlsberg Glyptotek og Visit Carlsberg har en særlig velkomst klar til de mange rejsende i Københavns Lufthavn.
Reklamebureauet Yellow er bureaupartner på projektet, der har omdannet et område i lufthavnens ankomsthal til en visuel gengivelse af Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg, Ny Carlsberg Glyptotek og Visit Carlsbergs attraktioner.
Via overskriften og hashtaget #itallcomesfrombeer er formålet at vise, at Carlsberg er meget mere end øl, og at fondene, som lever af bidrag fra Carlsberg, støtter initiativer i det danske samfund år efter år.
Udstillingen sætter desuden fokus på Carlsberg Laboratoriums forskning og de mange projekter, som hvert år støttes med midler fra de tre fonde.
Familien på én platform
Initiativet, der blev præsenteret ved Carlsberg A/S’ generalforsamling i går, får bl.a. følgende ord med på vejen fra Carlsbergs bestyrelsesformand, Flemming Besenbacher:
– Under overskriften ”It all comes from beer” ønsker vi at vise, at Carlsberg er meget mere end øl. Det gør vi ved at give lufthavnens gæster et indblik i vores fantastiske historie, og hvad vi samlet bidrager med til samfundet i form af forskning, videnskab og kultur i bred forstand. Carlsberg brygger stadig den dag i dag ”Probably the world’s best beer”, men vi er også vores samfundsansvar bevidst, og vi vil fortsætte med at brygge øl for at skabe en bedre verden i dag og i morgen.
Både de tre fonde og museumsattraktionerne har til daglig hver deres identitet, men de udspringer alle fra grundlæggeren J.C. Jacobsen og sønnen Carls passion for videnskab, kunst og kultur.
Og formålet med initiativet er da også at præsentere Carlsberg-familien på én platform – og i én fælles fortælling for både danskere og udlændige, der ankommer til Carlsbergs hjemmemarked.