325 digitale cases er med i kampen om priserne ved årets udgave af Danish Digital Award (DDA), fremgår det af en pressemeddelelse.

Dermed er der atter fremgang at spore i antallet af indsendelser til Dansk Annoncørforenings award, der hylder ”Danmarks bedste digitale marketingprojekter”.

I 2019 blev det til 316 indsendelser, hvilket var en tilbagegang i forhold til rekordåret 2018, hvor 351 digitale marketing-cases deltog i kampen om priserne.

– Antallet af indsendelser bekræfter os i, at vi valgte rigtigt, da vi lagde awarden om, så den i højere grad fokuser på virksomhedsudfordringer, siger Holger Wilcks, administrerende direktør i Dansk Annoncørforening, i meddelelsen.

Heri hæfter han sig også ved, at ”det ikke længere kun er bureauer og samarbejdspartnere, der sender cases ind, men også annoncørerne selv.”

Også Kim Jong Andersen, der er juryformand for DDA, mener, at beslutningen om at få ”fokus flyttet fra håndværksbårne kategorier til digitale løsninger på virksomhedsudfordringer”, medvirker til fremgangen i 2020.

– Det har placeret Danish Digital Award i en unik situation, fordi vi både hylder de tunge og komplekse løsninger, der griber dybt ind i virksomhedens værdikæde og de digitale øjenåbnere, der brager igennem med stærke, kreative fortællinger, siger han i meddelelsen.

De store forandring blev gennemført i 2019, mens 2020-udgaven af DDA byder på én ny kategori, ”The Big Idea”, hvor den gode kreative idé skal hyldes.

Priserne skal gå til arbejder, som ”gennem ideens styrke og produktionens kvalitet formår at få forbrugerne til aktivt at vælge markedsføringen til fremfor at fravælge den gennem passiv indifference eller aktiv adblocking”.

Hvordan er den nye kategori blevet modtaget?

– The Big Idea har tiltrukket et gennemsnitligt antal cases, omkring 20, hvilket er flot for en debutkategori – og især en hvis navn næsten kan virke intimiderende, da indsenderne nok godt ved, at her skal der virkelig være ekstra idéhøjde for at kunne gøre sig gældende, oplyser Kim Jong Andersen.

Årets Danish Digital Award-vindere afsløres ved et show 7. maj i TAP1 i København.

Fakta: Antal indsendelser til Danish Digital Award

  • 2020: 325
  • 2019: 316
  • 2018: 351
  • 2017: 330
  • 2016: 250
  • 2015: 300