2020-udgaven af Danish Digital Award (DDA) byder på én ny kategori, The Big Idea, hvor den gode kreative idé skal hyldes.

- Kreativitet er et afgørende strategisk værktøj, hvis man vil bryde gennem reklamestøjen i dag. Det vil vi gerne slå fast med syvtommersøm med den nye kategori, siger juryformand Kim Jong Andersen.

The Big Idea-prisen skal gå til arbejder, som ”gennem ideens styrke og produktionens kvalitet formår at få forbrugerne til aktivt at vælge markedsføringen til fremfor at fravælge den gennem passiv indifference eller aktiv adblocking”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Reklametrætheden stiger år for år, og det er den digitale markedsføring ofte medvirkende til, fordi alt for mange satser alt for meget på performance-marketing, der tæppebomber forbrugeren med ligegyldige salgsbudskaber, uddyber Kim Jong Andersen.

- Én vej ud går gennem langt bedre og langt stærkere kreative kampagner fortalt gennem de digitale medier. Det skal den her kategori hylde, fortsætter han. 

Små justeringer efter kursskifte

Derudover er der foretaget mindre justeringer i DDA-kategorierne i sammenligning med 2019, hvor et større kursskifte blandt andet betød farvel til kategorier som Bedste Mobilbanner og Bedste Website.

Justeringerne består i, at Digital Differentiation-kategorien får tilføjet ”and design”, så der igen i 2020 er en designkategori ved DDA.

Desuden bliver Brand impact bliver delt op i to underkategorier for kommercielle og ikke-kommercielle virksomheder, mens Digital Transformation og Organisation slås sammen til én kategori.

Formålet med kursskiftet i 2019 var at gøre det tydeligere, at DDA først og fremmest hædrer arbejder, der løser forretningsudfordringer, og på den måde gøre DDA mere relevant for annoncørerne.

 - Sidste års kursændring var en ubetinget succes, lyder det fra Holger Wilcks, direktør for Dansk Annoncørforening, der afholder DDA, i en pressemeddelelse.

- Vi fik løftet niveauet til nye højder og positioneret Danish Digital Award som den måske vigtigste award på direktionsgangen, fortsætter han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Thomas Bjerg ny jurynæstformand

På personsiden byder den sjette udgave af DDA på nye jurygruppeledere – dem er der i alt 11 af – i skikkelsen af Ralf Lodberg, CCO og partner i Advice, og Dorte Krogh Jensen, Head of Marketing & Consumer Engagement i Danske Bank.

Desuden har Kim Jong Andersen fået en højre hånd, der skal hjælpe juryformanden med at løfte DDA-arbejdet.

Det drejer sig om Thomas Bjerg, Very-stifter og tidligere Group CCO i Belong, der er ny jurynæstformand.

- DDA er i de seks år den har eksisteret vokset og vokset, så jeg er glad for at have fået en næstformand, der kan hjælpe til med at løfte opgaven, siger Kim Jong Andersen.

Thomas Bjerg kommer især til at beskæftige sig med at få selve DDA-showet til at køre på skinner og markedsføre awarden, mens Kim Jong Andersen tager sig af ”alt det andet”. Det vil sige strategi for DDA, jurysammensætning, kategorier, kriterier og regler.

- Derudover får jeg med Thomas en stærk og inspirerende kapacitet at trække på, når vi skal løfte DDA til næste trin på stigen, slutter juryformanden.

DDA åbner for indsendelser 9. december 2019. Showet bliver afholdt 7. maj 2020.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.