Lars Bastholm, der siden 2004 har været international topkreativ i virksomheder som Google, reklamebureauer som Ogilvy og digitale bureauer som AKQA, vender hjem til Danmark og tiltræder 1. januar 2021 en ny stilling som Chief Creative Officer hos den nordiske mediegigant Egmont.

– Egmont har i de senere år været inde i en rivende udvikling inden for mange af de områder, jeg har erfaring med, så efter en god dialog – der på grund af coronakrisen udelukkende er foregået virtuelt – har jeg besluttet mig for at vende hjem og at kaste mig ud i et nyt eventyr, siger Lars Bastholm.

Lars Bastholm får sin daglige gang i Egmont Publishings tre ”interne” bureauer – Belong, Egmont Creative og Starfighter – der tidligere på året flyttede sammen i lokaler på Østerbro i København.

Mens Starfighters i næsten 20 år har produceret blandt andet video og digitalt kampagneindhold for Nordisk Film, der også er en del af Egmont-koncernen, så er Belong baseret på fusionen af de to bureauer Very og Patchwork, der især har gjort sig bemærket med løsninger, der tager udgangspunkt i indsigter i online-communities.

Belong flyttede sammen med de øvrige Egmont-bureauer efter et utilfredsstillende 2019, og har i 2020 været igennem to runder af afskedigelser.

" Det er bredden og potentialet i alt dette, jeg har sagt ja til at være med til at udvikle.
Lars Bastholm | Kommende Chief Creative Officer | Egmont Publishing

Egmont Creative er mediehusets content-bureau, hvor Peter Stenbæk, som Lars Bastholm har kendt i mange år, er Creative Director.

Efter 17 år i USA vender Lars Bastholm hjem til Danmark for at blive kreativ chef for tre Egmont-bureauer. Foto: PR

– Det er i samtalerne med Peter Stenbæk, at jeg fik øjnene op for den udvikling, Egmont over de seneste år har været igennem inden for det, man overordnet kan kalde ”kommunikations-branchen”, siger Lars Bastholm under henvisning til, at Egmont Publishing i dag blandt andet også ejer influencerbureauet Unique Social og performance marketingbureauet S360.

Dertil kommer, at koncernen rummer e-handels-virksomheder og i alt seks marketing services-bureauer.

BLÅ BOG:

  • Navn: Lars Bastholm 
  • Alder:  51 år 
  • Job: Tiltræder som Chief Creative Officer i Egmont Publishing 1. januar 2021.
  • Uddannelse: MA, American studies & Film, Syddansk Universitet.  
  • Tidligere job: Creative Director i Framfab, Executive Creative Director og Co-Chief Creative Officer hos AKQA, Chief Digital Creative Officer og Chief Creative Officer hos Ogilvy & Mather, Global Chief Creative Officer hos Rosetta, Global Chief Creative Officer, The Zoo hos Google.  

 

– Det er bredden og potentialet i alt dette, jeg har sagt ja til at være med til at udvikle. Det har været vigtigt for mig, at der er et opbygningselement i dette, og at der fra Egmonts side er stor vilje til at investere i området, siger han.

Lars Bastholm fortsætter:

– Egmont er som en kasse fuld af Lego, og jeg ser frem til at hjælpe med at sætte klodserne sammen på nye, interessante måder.

”Det er et scoop”

Frank Vilstrup, der er Business Area Director i Egmont Publishing, giver i en pressemeddelelse udtryk for, at ”det er et scoop, at Lars Bastholm har takket ja til at forestå den kreative ledelse af vores interne marketing-bureauer”.

– Han har arbejdet med nogle af verdens mest indflydelsesrige brands og guidet dem ind i den digitale tidsalder, siger han i meddelelsen.

Her oplyses det også, at Lars Bastholm bliver ansvarlig for ”udvikling af kommercielt indhold og kreative kommunikationsløsninger til annoncørerne”.

– Vi har i Egmont Publishing de seneste år med succes satset på dette område, og det bliver Lars’ opgave at hjælpe med at tage det til næste niveau, siger han i meddelelsen.

" Jeg tror jo grundlæggende, at en god historie er den bedste branding
Lars Bastholm | Kommende Chief Creative Officer | Egmont Publishing

Historier skal fortælles på den rigtige måde

Lars Bastholm, der sammen med det nu hedengangne, danske bureau Framfab vandt hele tre Grand Prix’er i Cyber-kategorien for Nike-arbejder ved VM i reklame, Cannes Lions, i nullerne, rykkede efter gevinsterne teltpælene op og tilbragte 17 år som topkreativ i udlandet.

Fakta: Egmont Publishing

  • Selskabet udgiver primært magasiner i hele Norden, men står også bag en række nordiske e-commerce virksomheder samt en række marketing services selskaber.
  • Egmont Publishing er en del af den nordiske mediekoncern Egmont, der står bag indhold og tjenester inden for film, tv, gaming, magasiner, undervisning og bøger.
  • Egmont står også bag virksomheder som Nordisk Film, TV 2 Norge og forlaget Lindhardt og Ringhof.
  • Kilde: Egmontpublishing.dk

Den internationale karriere tog sin begyndelse, da han blev sat i spidsen for åbningen af det digitale bureau AKQA’s kontor i New York, og siden har han både været chef for store globale teams og bygget teams op fra bunden.

De seneste knap to år har han arbejdet som selvstændig brand- og markedsføringskonsulent for start-ups med base i Los Angeles.

Lars Bastholm, der også har bidraget til fire bøger om den digitale reklameverden, er desuden en ofte anvendt underviser og key note-speaker.

– Jeg tror jo grundlæggende, at en god historie er den bedste branding, og at Egmont skal være eksperter i at fortælle historier på tværs af medier. Historierne skal fortælles på den rigtige måde, på det rigtige tidspunkt, til de rigtige modtagere – det er en af de mange ting, jeg ser frem til at kaste mig over i mit nye job, siger han.