Den danske energi- og tele-koncern Norlys vil give alle sine 600.000 privatkunder grøn strøm uden merpris, og det fortæller man nu om i en ny kampagne.

Ligesom i august 2020, da Norlys gik i luften med sin lancerings-kampagne, er det svenske bureau Forsman & Bodenfors bureaupartner på opgaven.

I filmen ser man, hvordan hele Danmark – fra storby til landsby – lyser op i grønt. Akkompagneret af Otto Brandenburgs klassiker ”To lys på et bord” fra 1960.

Miljøbudskabet er tydeligt, men man har valgt en anden tilgang end den vanlige med smuk natur eller frygtelige naturkatastrofer. 

– Dette er ikke hele løsningen på klimaklimakrisen, men et vigtigt skridt på vejen mod et grønnere Danmark, siger Mads Brøgger, direktør i Norlys, i en pressemeddelelse om kampagnen. 

”Et vigtigt budskab”

Ifølge Mads Brøgger satser Norlys sideløbende ”mange hundrede millioner på vedvarende energi, såsom sol- og vindkraft.”

– Og det, at vi nu går over til grøn strøm, er et tydeligt signal om, hvor vi er på vej hen, tilføjer han og peger på, at Norlys 600.000 privatkunder svarer til 22 procent af hele Danmark.

" Endelig kan vi tage hul på Norlys’ grønne fortælling.
Anna Harboe Falkenberg | Brand Strategist | Norlys

Anna Harboe Falkenberg, Brand Strategist hos Norlys, kalder det ”et vigtigt budskab”.

– Endelig kan vi tage hul på Norlys’ grønne fortælling, og vi har store ambitioner inden for den grønne omstilling, så denne her film er kun startskuddet på flere satsninger, siger hun og tilføjer:

– Det er et vigtigt budskab, at vi sammen med vores kunder rent faktisk kan gøre Danmark grønnere.

Dansk-svensk team

Et af de danske fingeraftryk på kampagnen stammer fra Trine Keller-Andreasen, der også stod bag planner-arbejdet på den første Norlys-kampagne. 

Denne gang har hun dog siddet hos Forsman & Bodenfors som kreativ freelance-strateg og samarbejdet med de to kreative profiler Pontus Caresten og Mattias Berg.

Markedsføring spurgte teamet, hvorfor man ikke har grebet til de ”grønne marker”.

– At overgå til kun at købe grøn strøm til alle sine privatkunder uden merpris er en stor handling. Men også en usynlig én. Vi vil gøre initiativet så håndgribeligt som muligt, og valgte derfor denne visuelle fortolkning af, at Norlys gør Danmark grønnere, forklarer Pontus Caresten og tilføjer:

– Først og fremmest for at vise strømmens rolle i hverdagssituationer, hvor 600.000 husstande nu fra den ene dag til den anden bliver mere bæredygtige, i overført forstand. 

Sjæl og varme fra Otto

Og hvorfor Otto Brandenburg…?

– Mange af de bæredygtighedsfilm, vi ser lige nu, bæres af en sentimental musik, gerne med et klaver som hovedinstrument. Vi vil gerne give filmen noget sjæl og varme. Noget som på en naturlig måde skulle komplementere den rejse, vi tager igennem Danmark. Både i byer og på landet, siger Mattias Berg.

Trine Keller-Andreassen tilføjer:

– Vi syntes alle sammen, at Ottos klassiker passede perfekt til det formål. En folkelig og stemningsfuld sang, som jo også på sin vis handler om lys, dog på en lidt anden måde.

Kampagnen bliver synlig i OOH, print og digitale kanaler, og ikke mindst i form af filmen, som du kan se herunder. 

Den er instrueret af Casper Balslev via New Land og kører på TV og YouTube.