Facebook er fortsat danskernes klart foretrukne sociale medie, og derfor er er det ikke et under, at det er en platform, som politikerne i Danmark har stor fokus på i deres kommunikation. 

”De danske folketingsmedlemmer har i 2021 opnået 30 millioner interaktioner i løbet. Det er en stigning i forhold til året før, og også antallet af opslag er vokset forhold til året før ­– så politikerne tilsammen har lavet 26.000 opslag,” fortæller Marcus Stoltze fra Operate.  

Det kan altså betale sig op kigge politikerne over kuldrene og gå dem i bedene, hvis man vil skabe gode resultater på det største sociale medie i Danmark, mener Marcus Stoltze, der har en fortid som ansvarlig for digital kommunikation i Liberal Alliance. 

Han og bruger meget tid på at analysere politikernes adfærd på sociale medier. I en nyligt udgivet LinkedIn-artikel har han trukket data fra Facebook og undersøgt, hvilke af de 179 folkevalgte, der er bedst til at engagere danskerne her.  

Samlet set er det Danmarks statsminister, Mette Frederiksen, der har haft flest interaktioner på Facebook i 2021. Den store vinder i forhold til flest interaktioner på Facebook på et enkelt-opslag er dog Inger Støjberg, der også indtager andenpladsen.  

Da de færreste har en status af ’Mette-mor’ eller en verserende rigsretssag til at booste deres feed, har Marcus Stoltze fundet de tre bedste politiker-greb, som alle marketeers straks kan bruge til at optimere deres posts. 

Top 10: Politikere med flest samlede antal interaktioner på Facebook i 2021

  1. Mette Frederiksen: 4.008.331
  2. Pernille Vermund: 2.558.222
  3. Lars Boje Mathiesen: 2.286.415
  4. Inger Støjberg: 1.346.726
  5. Peter Skaarup: 1.265.079
  6. Mette Thiesen: 1.143.835
  7. Søren Pape Poulsen: 1.103.585
  8. Jacob Mark: 850.762
  9. Morten Messerschmidt 829.439
  10. Alex Vanopslagh 811.371

Kilde: Crowdtangle – data fra 01-01-2021 til og med 31-12-2021

#1: Brug følelser  

Følelser er, ifølge Marcus Stoltze, den helt store fællesnævner for succesfulde politiker-post på Facebook. 

”Hvis der er noget, politikerne er gode til, så er det at formulere følelser. En følelse, som flere har haft succes med at tage udgangspunkt i det forgangne år, er forargelse. Det er blandt andet noget, som Pernille Vermund fra Nye Borgerlige er dygtig til at bruge,” siger han. 

En anden følelse, der også har resoneret stærkt hos danskerne i 2021, er lykkefølelse.  

”Europa-Parlaments-medlem for Venstre, Søren Gade, fik over 25.000 interaktioner, da han postede sin personlige glæde og stolthed over, at hans datter skulle giftes. Når lykkefølelsen bliver aktiveret hos os, så er det tydeligt, at like-knappen sidder mere løst.”  

Det er dog klart, at man som kommerciel aktør, skal være opmærksom, at man med forargelse kan støde folk fra sig. Men forargelsesfølelsen, vurderer Marcus Stoltze, kan fint gå i spænd i forhold til at kommunikere purpose. 

”Man kan tage et standpunkt og sige, at man er forarget over for eksempel den udstrakte grad af børnefattigdom her i verden. Og derfor vil man nu søsætte et givent initiativ eller donere et beløb til at afhjælpe problematikken som led i sin CSR-strategi.” 

#2: Det nære og relaterbare 

At spille på det nære og relaterbare storhøstede politikerne likes på i 2021. 

”Der har været en klar tendens til, at politikere har åbnet op vist en personlig side af sig selv. Og på den måde er de i højere grad begyndt at kommunikere på Facebook som flertallet af danskere kommunikerer på Facebook. For eksempel så vi, at amatøragtige selfies og madbilleder generelt performede bedre end professionelle og flot komponerede billeder,” siger Marcus Stoltze.  

Et af det mest omdiskuterede indenfor denne kategori var Mette Frederiksens berømmede makrelmad, der både skabte mange interaktioner på Instagram og Facebook.  

Marcus Stoltze mener, at denne tilgang ville kunne gavne mange virksomheder i forhold til topleder-kommunikation.  

”Man skal ikke længere være bange for at poste et uperfekt billede. Politikerne har luret, at de skal være identificerbare, og her er hverdagsøjeblikket og det upolerede et stærkt greb.”  

#3: Aktualitet 

Det sidste trick som Marcus Stoltze anbefaler, at man kopierer fra politikerne, er at være aktuel.   

Aktualitet er noget, politikere altid har dyrket, så det ligger på deres ryggrad. De er generelt gode til at reagere hurtige og er omstillingsparate, når der kommer en ny dagsorden.” 

”Ligesom politikernen er det er en rigtig god idé at udgive en post, når der sker noget nyt. I mange virksomheder går der chain of command  i den, og indholdet skal igennem kommunikationschefen, og CEO’en skal også lige signe off, før man kan udkomme,” siger han.  

”Nogle af de posts, der har klaret sig rigtig godt, er dem, hvor der bliver kommenteret på noget helt aktuelt i samfundet. Hvis kommercielle spillere kan reagere hurtigere på aktuelle begivenheder, kan de give sig selv en stor fordel.” 

Et eksempel, Marcus Stoltze fremhæver, er, da Mette Frederiksen om aftenen den 12. juni 2021 glædede sig over, at Christian Eriksen meldtes i god behold efter hans kollaps i Parken. Et opslag, der affødte ca. 42.000 interaktioner på Facebook.