Plantetorvet.dk, der et af landets største online havecentre, fik for to uger siden uden varsel lukket annoncekontoen på Facebook.

– Det er forretningskritisk for os. Vi genererer mindst 25 procent af omsætningen gennem annoncer på Facebook, så det rammer os hårdt, siger Anders Boelt, der er E-commerce Manager hos Plantetorvet.dk til Markedsføring.

Han fortsætter:

– Det værste er næsten, at vi ikke aner, hvad vi har gjort forkert, så vi kan få vores konto åbnet igen.

Plantetorvet.dk er tilsyneladende langt fra den eneste danske e-købmand, der oplever dette i øjeblikket, da Facebook lader til at være begyndt på at håndhæve retningslinjerne vedrørende eksempelvis hadefuldt og svigagtigt indhold i annoncer mere aggressivt i kølvandet på en større annoncør-boykot af Facebook i juli og det forestående præsidentvalg i USA.

Hvad har I gjort for at få kontoen genåbnet?

– Vi har bedt om – og fået – en manuel gennemgang af vores annoncekonto hos Facebook, og svaret var derefter, at beslutningen står fast, siger Anders Boelt.

Hvad får I at vide, der er galt?

– Intet konkret. Ligesom i første omgang får vi blot en standardformulering om, at Facebook ikke tillader annoncer, som promoverer produkter, tjenester og lignende, der bruger ”svigagtig eller vildledende praksis”, hvilket vi bestemt ikke mener, vi har gjort, siger han.

Anders Boelt føler sig magtesløs, og mener desuden, at spærringen af Plantetorvet.dk’s annoncekonto er konkurrenceforvridende.

– Vi er i begyndelsen af vores højsæson, og når vi kan se vores konkurrenter fortsætte som hidtil på Facebook, så føler vi os ladt i stikken af Facebook, siger han.

Ifølge Anders Boelt er Plantetorvet.dk i øvrigt langt fra den eneste danske e-købmand, der i øjeblikket oplever, at annoncekonto hos Facebook bliver lukket.

Rammer flere små virksomheder

Tværtimod er mindre e-handelsvirksomheder havnet i samme situation, og det er et emne, der diskuteres vidt og bredt i det danske e-handels-miljø, fortæller Bjarke Bekhøj, direktør for det digitale bureau Become.

– Vi har tidligere set, at Facebook har spærret enkelte annoncer i en periode, hvis der har været et problem med en formulering eller lignende, men ligefrem at lukke hele virksomhedens annoncekonti i det omfang, vi ser nu, det er er nyt, siger han.

Han har selv forsøgt at finde frem til, hvad der er galt i Plantetorvet.dk’s Facebook-annoncer, men han kan ikke se, at der er noget, der strider mod Facebooks retningslinjer.

– Jeg kan derfor godt forstå, at mange i øjeblikket føler, at deres annoncekonti hos Facebook bliver lukket uden grund, siger han.

Emnet har også været taget under handling i afsnit 447 af podcasten ”Marketingbrief”, hvor Emil Kristensen, CMO​ ​og​ ​co-founder​ ​af​ ​​Sleeknote​, og Halfdan Timm, partner i bureauet Obsidian Digital, sidder bag mikrofonen.

Heri slår værterne fast, at ”Facebook lukker ad accounts til højre og venstre”, og at de dagligt får henvendelser fra folk, der har fået spærret deres annoncekonto, ligesom antallet af tråde om problemstillingen er steget markant i podcastens Facebook-gruppe.

”For meget magt til mastodonter”

Bjarne Schou Andersen, indehaver af Plantetorvet.dk, mener, ”at mastodonterne har fået for meget magt, når de uden forklaring lukker en vigtig omsætningskilde ned for små virksomheder uden konsekvenser,” skriver han i opslag på LinkedIn.

– Lidt svært at se incitamentet fra deres side, da de jo går glip af annoncekroner, men i kraft af deres størrelse, virker det til at den faktor er helt uden betydning. Jeg håber, at fremtiden vil bringe, at man kan få en anstændig behandling, og at vi kan få en ordentlig forklaring samt en mulighed for at rette op, inden de tager så drastiske metoder i brug som at lukke kontoen, skriver han.

Markedsføring har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Facebook.