Facebook har undskyldt for, at et ”teknisk problem” i sidste uge medførte, at SoMe-gigantens annoncer blev vist på flere mediers hjemmesider, herunder DR’s, uden tilladelse, skriver Digiday.

Det var brugere, der via Facebooks iOS-app klikkede på nyhedsartikler fra DR, som blev vist annoncerne.

Disse annoncer, som Facebook kalder ”insterstitial”, er et af de formater, der tilbydes via Facebooks Audience Network.

– Det er et problem, som nu er løst, og vi undskylder for de ulemper, dette har medført, siger en talsperson fra Facebook til Digiday.

Ingen tal for antal ramte brugere

Hos licensfinansierede DR blev Christian Loiborg, der er strategisk redaktør for digital distribution, overrasket over at høre om annoncevisningerne, da DR ”går langt” for at sikre sig, at indholdet bliver vist uden annoncer på alle tredjepartsplatforme.

DR har, ifølge Digiday, understreget over for Facebook, hvor alvorligt mediehuset ser på dette, og fortæller samtidig at det ikke har været muligt at få oplyst, hvor mange brugere, der har oplevet reklamer på DR på denne måde.

Facebooks Audience Network blev etableret i 2014 og giver annoncører mulighed for at bruge Facebooks data til at købe annoncer inden for tredjeparts-apps.

Tidligere på måneden fik annoncenetværket lidt af et skud for boven, da Apple meldte ud om privacy-stramninger i en ny version af styresystemet iOS 14.

SoMe-gigantens Chief Financial Officer, David Wehner, sagde i den forbindelse til CNBC, at “det ville ramme Facebooks annonceforretning hårdt”.