HK er kommet i skudlinjen.

I krigen om medlemmer til landets fagforeninger beskylder flere ”gule” fagforeninger nu HK for at misinformere på sin hjemmeside. Det skriver Berlingske.

Det er Krifa, Det Faglige Hus og Business Danmark, der har sigtekornet rettet mod HK. På sin hjemmeside har HK i en sammenligning af HK og de ”gule” fagforeninger skrevet, at de tre fagforeninger ikke forhandler overenskomster eller har tillidsrepræsenter. Ligeledes har de skrevet, at medlemmer af de gule fagforeninger ikke kan få støtte af dem under konflikter.

Men det er ifølge de tre fagforeninger faktuelt forkert. Sådan lyder det fra Eik Dahl Bidstrup, formand for Krifa.

Står det til troende, så har HK potentielt overtrådt markedsføringsloven, siger professor ved CBS Jan Trzaskowski, der er ekspert i markedsføringsret.

– Kommer domstolene frem til, at HK primært har udset sig de områder, hvor man står bedre end de andre, kan der være et problem. Og hvis det er forkert det, HK skriver, er der ingen tvivl om, at det vil være vildledende oplysninger og dermed kan være i strid med loven, siger Jan Trzaskowski.

Han understreger også, at der ikke i sig selv er ulovligt at sammenligne sig med sine konkurrenter i markedsføring – så længe det er faktuelt korrekt og ikke vildleder.

HK skyder tilbage

HK vil lave justeringer på deres hjemmeside, siger formand for HK it, medie og industri Peter Jacques Jensen. Han erkender også, at formuleringerne var upræcise – før han skyder tilbage mod de kritiske fagforeninger.

– Jeg kan da godt forstå, at de synes, at det her er et problem, for jeg kan se, hvordan medlemmerne flytter sig fra de tre og over til os. Rønnebærrene er sure, tror jeg, overskriften skal være, siger han.

Markedsføringsindsatsen hos fagforeningerne i kampen om medlemmer er siden år 2000 eksploderet.

I 2005 kunne Dansk Markedsføring via Gallup Adfacts fortælle, at fagforeningernes brug af midler til markedsføring siden 2000 var steget fra 13 millioner til 50 millioner kroner.

I 2017 viste nye tal fra Gallup Adfacts, skriver A4 Overenskomst, at pengeforbruget igen var skudt i vejret. Her brugte Det Faglige Hus alene 63 millioner på marketing. 3F, der i 2005 havde et budget på 13 millioner kroner, brugte her 32 millioner kroner.