TV 2 skal igennem endnu en fyringsrunde. Og denne gang står marketing, kommunikation og den kreative afdeling også for skud. Det bekræfter marketingdirektør hos TV 2, Jacob Weinreich, over for Markedsføring.
”Det gør det. Før sommer var der en opsigelsesrunde hos nyhederne, og de er friholdt i denne omgang. Ellers er det en meget solidarisk sparerunde, hvor der bliver kigget på tværs alle steder. Det gælder også i min afdeling,” siger Jacob Weinreich.
Han kan endnu ikke sige, hvordan besparelserne præcis vil ramme hans afdeling, eller hvor mange afskedigelser, der vil være tale om.
Kan I sige mere endnu om, hvordan sparerunden vil ramme hos jer?
”Vi vil se bredt på alle vores omkostninger og fjerne udgifter der, hvor det giver mening. Det er stadig early days, men det står klart, at det, vi skal fjerne, er faste omkostninger. Vi kan ikke bare skrue ned for marketingbudgettet et enkelt år,” siger Jacob Weinreich og tilføjer:
”Vi skal også finde ud af, om der er specielle områder her i afdelingen, vi skal se mere på end andre. Men vi ved det ikke endnu. Vi prøver at se tre år frem, så vi ved, hvilken identitet vi skal gå efter. Men vi er kun lige gået i gang,” siger Jacob Weinreich, der fortæller, at den endelige spareplan for TV 2 skal være klar ”senest når vi når efterårsferien”.
Herefter vil planen blive meldt ud til medarbejderne.
Faldende reklameindtægter
Nedskæringerne på TV 2 skyldes faldende reklameomsætning, og at TV 2 ikke kan ”samle den tabte reklameomsætning op digitalt”, som adm. direktør Anne Engdal Stig Christensen har sagt til TV 2.
Jacob Weinreich uddyber:
”Det, der sker lige nu i hele vores marked, er, at den enorme vækst, der har været på streaming, er aftaget en smule. Vi gør det stadig super flot. Men det er et andet marked end de sidste tre-fire år. Så vi har stadig vækst, men mindre end tidligere,” siger han.
”Og så er der det andet ben, som er de traditionelle reklameindtægter på den liniære tv-flade. De er vigende. Annoncørerne går i større grad mod digital annoncering. Reklameblokken, vi sælger på tv, har ikke samme værdi længere som tidligere, fordi færre ser flow-tv. Og det er to ting, som vi er nødt til at forholde os til på den lange bane. Folk kommer aldrig til at se flow-tv igen i den grad, som da det blev opfundet,” siger marketingdirektøren.
Trist, men forventeligt
Helt grundlæggende oplever Jacob Weinreich, at tv-markedet er under hårdt pres.
”Viaplay er det bedste eksempel (Viaplay meldte i juli ifølge Journalisten ud, at man vil fyre hver fjerde medarbejder, red.). Også på nogen, der er hårdere ramt end TV 2. Vores forretning har været drevet på en anden måde. Men markedet er under hårdere pres end for et par år siden,” siger han og tilføjer:
”Så vores mission lige nu på TV 2 er at opveje tabet af reklameindtægter med flere digitale indtægter. Det kan vi ikke. Og når vi ikke kan det, så er det rettidig omhu at skære ned. Derfor er direktionens beslutning om at skære ned også korrekt,” siger han.
Hvad tænker du om situationen?
”Det er en trist, men forventelig situation. De seneste fire år har været virkelig flotte, og vi har leveret ekstremt flotte tal og vækstrater. Når kurven begynder at knække lidt, så er det godt at have en direktion, der tager markedsudviklingen alvorligt, så vi ikke får en endnu større brand senere. Vi skal afbøde faldet allerede nu,” siger marketingdirektøren.
Fyringsrunder skaber jo altid bekymring hos medarbejderne. Hvad siger du til dine medarbejdere om situationen?
”Jeg kan ikke sige så meget andet, end at jeg er fuldt ud på omgangshøjde med direktionen. Vi er blevet stillet en opgave, som vi selvfølgelig løser nu. Og vi sørger for at være enormt grundige og vende alle de sten, der ligger foran os, så vi gør det rigtige i en ærgerlig situation,” siger Jacob Weinreich og tilføjer:
”Jeg oplever ikke, at medarbejderne er forskrækkede. De er selvfølgelig nervøse og nysgerrige på, hvad der kommer til at ske. Men de forstår også godt situationen. Det er klart, at det er et andet udgangspunkt, end hvis man slet ikke forstod det. Men det er stadig en svær opgave,” siger Jacob Weinreich.