Da det danske høreapparatfirma Demant i marts 2020 lancerede et nyt høretelefonbrand målrettet gamere og virksomheder, EPOS, blev det hele kickstartet med kampagnen “Bad Audio is Bad Business”.

Da kampagneperioden fire måneder senere var overstået, havde det nye brand, ifølge en opgørelse foretaget af analysehuset Frost/Sullivan i juli 2020, sikret sig en andel på syv procent af markedet for professionelle headset, enterprise-markedet, hvor Jabra og Poly er de største spillere.

– Kampagnen mere end levede op til vores forventninger, siger Brynhild Vinskei, Head of Global Marketing, EPOS Enterprise, der nu kan løfte sløret for resultaterne af lanceringen af det nye brand.

Hun fortsætter:

– Især kampagnens herofilm blev godt modtaget, da mange kunne relatere til filmens fortælling om, at dårlig lyd påvirker én i negativ retning. Derudover kom vi også langt over vores mål for 2020 på nøgle-KPI’er såsom Brand Awareness, siger Brynhild Vinskei.

Hjulpet på vej af corona

De kreative ophavsmænd til “Bad Audio is Bad Business”-kampagnen er reklamebureauet & Co., og den er baseret på en indsigt om, at “dårlig lyd er dårlig forretning”.

– Vi fik foretaget en undersøgelse op til kampagnen, og den viste blandt andet, at to tredjedele bruger ekstra tid på deres arbejde på grund af støj og lydproblemer, siger Brynhild Vinskei, der også peger på, at kampagnen nok “fik en hjælpende hånd” af coronapandemien.

– I takt med at så mange begyndte at arbejde hjemmefra og stiftede bekendtskab med online-møder og lignede, var der sikkert mange flere end normalt, der oplevede de lydproblemer, vi skildrer i filmen, siger hun.

EPOS-kampagnen kørte på 18 markeder, og for at få hjælp til orkestrering og distribution samarbejdede det nye høretelefon-brand med Verizon Media Nordics og selskabets Amplify 360-løsning.

– Det var blandt andet med til at sikre, at buskaberne og humoren blev tilpasset de enkelte markeder. Der er jo eksempelvis stor forskel på, hvad der opfattes som sjovt i USA, og hvad der opfattes som sjovt i Kina, siger Brynhild Vinskei.

Som et led i mediestrategien blev flere af nøgleresultaterne fra den omtalte undersøgelse desuden præsenteret i advertorials bragt i medier som  Fast Company, Inc., TechCrunch og South China Morning Post.

Disse blev fulgt op af PR og en digital mediestrategi, der skulle sørge for, at EPOS kom så bredt som overhovedet muligt ud med budskabet.

Du kan se den omtalte film herunder: