I januar blev det danske motion design-hus Frame.dk kontaktet af det chilenske produktionsselskab Fabula, som ville vide om danskerne ville byde ind på et reklamespot, som skulle være et co-branded spot imellem Mobil1 og Porsche.
Det ville man gerne, og instruktør Anders Schrøder pitchede ind som instruktør og creative director med en treatment, ”som det viste sig, at både bureau og kunde var vilde med” fortalte Thomas Bay, der er partner og Executive Producer hos Frame.dk i oktober til Markedsføring.
Nu viser det sig, at det ikke kun er bureauet og kunden, der synes godt om danskernes arbejde, for filmen har netop vundet guld i kategorien “Best Animated Film” ved London Motor Film Festival.
Et skulderklap, der ikke kun betyder hæder for Frame.dk :
– For os vil det helt sikkert betyde en masse at vinde guld i dette Award-show, ikke mindst fordi dommerne er blandt de tunge i branchen, fxfra the Mill i London. Det er selvfølgelig altid svært at sige, om vi lige netop vinder et bestemt job på grund af denne award, men det giver helt sikkert større opmærksomhed i udlandet, siger Thomas Bay og tilføjer:
– Og tør Porsche at lave film med os, så tør andre store kunder helt sikkert også. I hvert fald vandt vi to store udenlandske opgaver kort tid efter, at dette spot kom ud. Det kan selvfølgelig sagtens være en tilfældighed, men jeg tror der er en sammenhæng.
En af de opgaver, Thomas Bay omtaler, er for tv-stationen Abu Dhabi Sports, hvor Frame.dk skal levere otte såkaldte identer – de små korte filmklip, typisk med logo, som udgør tv-stationernes visuelle ”channel ID”.
Anders Schrøder, Creative Director og partner i Frame, som var instruktør på Mobil1/Porsche-jobbet, er netop rejst til Abu Dhabi for at instruere disse.
Et andet eksempel på, at det formentlig giver andre opgaver at vinde internationale priser, tyder de to Promax-guld som Frame vandt tilbage i august for Al Jazeera: Lige nu sidder Frame.dk således med i en omfattende og fuldt betalt pitch, hvor der bl.a. dystes om ny designflade til alle Al Jazeeras kanaler.
Du kan se eller gense den guld-vindende Porsche-film herunder – først kundeversionen – og nedenfor Director’s Cut.