Jonas Hjort og Marcus Mahecha fra Kontrapunkt har vundet guld i Design-kategorien ved Cannes Lions’ ungdomskonkurrence, Young Lions.

Det oplyser Cannes Lions – lidt under radaren – i årets presse-materiale.

Teamet var i øvrigt shortlistet i Young Lions Design sidste år, da awardshowet hed Cannes Lions 2020/2021, men i år stryger de to Kontrapunkt-designere helt til tops.

Dermed kan de glæde sig over at være de første danske vindere ved den globale festival, som formelt først starter i morgen, mandag den 20. juni.

Inspireret af 90’er spil

Jonas Hjort og Marcus Mahechas arbejde på briefen fra Verdensnaturfonden tager udgangspunkt i det populære japanske 90’er legetøjs-spil, Tamagochi. 

En slags virtuelt kæledyr i en nøglering, som man skulle huske at fodre, lufte, opdrage og lege med – ellers ville den dø.

Kontrapunkt-teamet opfandt og designede på de 24 timer, man har til rådighed i konkurrencen, konceptet ’MyBeastie’.

Et virtuelt ”wildlife conservation simulation game”, hvor spillerne ved at passe den virtuelle panda, skildpadde eller hvidhaj – eller hvad man nu vælger – samtidig donerer penge til bevarelse af den truede art i den virkelige verden.

Artiklen fortsætter under billedet.

Fine danske traditioner

Med guldet skriver Jonas Hjort og Marcus Mahecha sig ind i en flot, dansk stime for unge danske kreative ved Cannes Lions inden for de seneste fem-seks år

I 2017 blev det til dansk sølv: Det tog Fie Lyster og Casper Mandrup, dengang Zenith, Publicis Media, sig af i det, der tidligere hed Cyber-kategorien.

I 2018 hentede Jesper Sichlau og Andreas Arnaa, dengang MediaCom Beyond Advertising, guld hjem i Young Lions Film-kategorien.

I 2019 vandt Klara Vilshammer og Christoffer Boas guld i Young Lions Digital.

Og i 2020/2021 var dette års guldvindere, Jonas Hjort og Marcus Mahecha, på shortlisten i Design.

Sølvet i Design-kategorien gik i år til et team fra Den Dominikanske Republik, mens et britisk team tog sig af bronezepladsen.

438 teams fra 60 forskellige lande dystede i syv kategorier ved årets Young Lions-konkurrence (Digital, Design, Film, Marketers, Media, Print og PR)