Kantar Danmark lancerede forleden en ny pris – Christmas Creative Effectiveness Award 2021 – og nu er vinderne fundet.

Fætter BR står øverst på podiet 

Den film, der performer stærkest på flest måle-parametre – og som dermed kåres som årets effektive jule-reklamefilm – er ”Den Store Redningsaktion” fra legetøjskæden Fætter BR.

Filmen, som bureauet Envision står bag, bliver ’overall winner’ og vinder desuden i kategorierne ”bedst til at skabe julestemning” og ”short term effect”.

Artiklen fortsætter efter filmen.

Scene fra filmen ”Den Store Redningsaktion” fra Fætter BR.

”Filmen viser en underholdende historie, som udvikler sig med brandet i centrum. Sidst, men ikke mindst, er filmen god til at kommunikere julestemning. Dertil kommer, at filmen på kort sigt performer bedst i forhold til at skabe købsmotivation.” hedder det i motivationen.

Andenpladsen samlet set går til TV2’ s film ”Alle vores Børn” som er lavet sammen med Røde Kors og Fodboldfonden. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Scene fra TV 2's film "Alle Vores Børn", der er lavet sammen med Røde Kors og Fodboldfonden.

”Filmen fortæller gennem billeder og musik, men uden ord, en rørende historie som viser TV2 som et engageret brand, der med denne film fremstår som ‘mere end et mediehus’,” hedder det i motivationen. 

Filmen vinder også kategorien ”long term effect”, da den ”performer bedst i forhold til at levere brand equity på lang sigt.”

Tredjepladsen går til Danske Spil Lotto med filmen ”Kalenderforlængeren”, som bureauet Robert/Boisen & Like-minded står bag, og som ”med stemningsfulde billeder samt skæv og anderledes humor fortæller om og et nyt og sjovt produkt til ’Julens kedeligste dag’.”

Artiklen fortsætter under billedet.

Silvan og Arla er også med

I den kategori, Kantar har døbt ”bedst til at skabe julestemning” løber Fætter BR-filmen også med førstepladsen, men her indtages anden- og tredjepladsen af to nye film.

På andenpladsen finder man således her Silvans film “Skab Noget Magisk”, som bureauet ZUPA står bag.

Ifølge Kantar er den karakteriseret ved at ”involvere sit publikum med en sød historie om en fars ønske om at skabe den rette julestemning for sin datter.”

Tredjepladsen går til Arlas ”Madløjer”, som ”på en uformel måde viser, hvordan man kan julebage og lave ’julehygge i børnehøjde’.”

Kåringen fandt sted online torsdag eftermiddag den 16. december.

Fem film ud af et felt på 10 blev fremhævet som dem, der performede bedst på analyse-virksomhedens AdNow setup på Kantar Marketplace.

”Men samtlige 10 film, vi har testet i denne undersøgelse, leverer hver på deres måde gode resultater. Og der tegner sig et billede af et generelt højt kvalitetsniveau,” siger Lars Winkel Olsen, Client Director, Insights Division, Kantar, til Markedsføring.

Se vinderfilmen fra Fætter BR her – efterfulgt af et udpluk af de øvrige film, der markerede sig ved kåringen.