Analyse- og rådgivningsvirksomheden Kantar i Danmark har sat sig for at kåre Danmarks mest effektfulde jule-reklamefilm og introducerer nu prisen Christmas Creative Effectiveness Award 2021.
Til formålet har Kantar udvalgt 10 film fra en række store annoncører i Danmark, som nu testes igennem.
Idéen til kåringen kommer fra England, siger Lars Winkel Olsen, Client Director, Insights Division, Kantar.
”Her har julereklamefilm i mange år haft en helt særlig tradition. Det er kæmpestort, annoncørerne bruger hver år mange penge på dem. Og folk går jo ligefrem og venter på årets film fra f.eks. John Lewis eller Sainsbury. Denne tendens ser vi også er tiltagende i Danmark – og den vil vi gerne understøtte.”
Mette Kjær, Senior Client Manager, Insights Division, Kantar, supplerer:
“Målet er dels at inspirere – og dels at kåre den film, der udmærker sig ved at være ikke bare en flot og medrivende fortælling, men også effektfuld. Har den gennemslagskraft, er den følelsesmæssigt involverende, motiverende, meningsfuld og anderledes.”
Har kigget “i den høje ende”
De 10 testede film, der nu er i spil til prisen for Christmas Creative Effectiveness Award 2021, kommer fra 10 forskellige brands og har forskellig tilgang til at løse udfordringen.
Nogle spiller på nostalgi og humor, andre på den gode fortælling eller noget helt fjerde.
Mette Kjær og Lars Winkel Olsen oplyser, at Kantar ved udvælgelsen har kigget ”i den høje ende”. Dels i forhold til annoncørernes størrelse og dels i forhold til filmtype.
Man er således ikke gået efter rent taktiske film, men efter film ”som alle har et strategisk eller mere overordnet budskab, som annoncørerne ønsker at kommunikere”, oplyser de.
Håber at brede det ud
Testen, der ligger til grund for kåringen, er gennemført i Kantars Ad Now setup via Marketplace, hvor man har interviewet 500 danskere i alderen 18-79 år.
Der måles på en stribe forskellige parametre som underholdningsværdi, ad- og brand recall, budskabsforståelse og affinitet/brand love.
”Men vi ser også på, om reklamen får brandet til at skille sig ud, om den motiverer umiddelbart på kort sigt, og om den hjælper med at bygge Brand Equity på lang sigt. Og på om reklamen hjælper med at komme i julestemning. Vi vil gerne hylde arbejde, der taler både til hjerte og hjerne,” siger Mette Kjær.
Der findes jo allerede effekt-priser i Danmark. Er det meningen, at I vil brede det her ud herhjemme?
”Ja, vi kunne helt sikkert godt tænke os at brede det ud. Kantar er en datadrevet virksomhed, der ønsker at sætte fokus på god og effektiv kommunikation, så det må meget gerne blive en fast prisuddeling, som heller ikke nødvendigvis begrænser sig til jul,” siger Lars Winkel Olsen og tilføjer:
”Og ja, der er andre priser på markedet, og vi vil bestemt heller ikke udelukke muligheden for et eventuelt samarbejde.”
Vil vise at god kreativitet har effekt
Lars Winkel Olsen og Mette Kjær er helt med på, at Kantar med prisen også showcaser egne kompetencer.
Tænker I også mulighed for øget forretning til Kantar ind i det her?
”Ja, og det giver da god mening, synes jeg. Globalt kører vi over 10.000 reklametests om året, så vi har en del kompetencer at byde på,” siger Lars Winkel Olsen.
Hvad håber I på, der kommer ud af det?
”At vi lykkes med at gøre prisen bredere og flerårig. At vi lykkes med at vise folk, at god kreativitet har effekt og kan skabe øget brand love,” siger Mette Kjær.
Hvordan de 10 film klarer sig i testen, både overordnet og nedbrudt på de forskellige parametre, afsløres på et webinar torsdag den 16. december, hvor vinderen også offentliggøres.
De 10 nominerede film er:
Bilka – Kvalitet til Julen
BR – Den store redningsaktion
Lotto – Kalenderforlængeren
YouSee – AirPod kampagne
IKEA – Christmas Cuttingboard
Coop – Kometernes Jul
Magasin – Hele Danmarks julegavehus
Arla – Madløjer
Silvan – Skab noget magisk
TV2 – Alle vores børn