Det bliver den 34-årige Andreas Marckmann Andreassen, der sætter sig i chefredaktørstolen på Markedsføring.

Han kommer fra en stilling som digital redaktør og nyhedschef på Fagbladet Journalisten, og han ser frem til at udvikle Markedsføring, der er udkommet siden 1927.

– Markedsføring skal sætte meget mere dagsorden, både bredt og i branchen. Vi skal først og fremmest være et medie, som man ikke kan lade være med at læse, hvis man vil inspireres og udfordres på sit fag inden for marketing, kommunikation og PR, siger han.

Andreas Marckmann Andreassen har 10 års erfaring med at arbejde på tværs af magasin og digital, heraf otte år med ledelsesansvar.

Og han ser frem til at løfte både magasinet og de digitale kanaler på Markedsføring. I den forbindelse har bestyrelsen valgt at investere i mediet, så der vil blive ansat nye medarbejdere.

– Jeg glæder mig helt vildt til at sætte mit hold af Danmarks dygtigste fagjournalister, som kan rykke branchen og løfte kvaliteten både på print og digitalt, siger Andreas Marckmann Andreassen.

På print udkommer Markedsføring otte gange om året, mens markedsforing.dk er opdateret alle hverdage.

Kort om den nye chefredaktør

Navn: Andreas Marckmann Andreassen

Alder: 34 år

Uddannelse:

  • Journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 2010 med et semester på American University of Beirut
  • Efteruddannelse i ledelse og digital strategi fra London School of Economics and Political Science, Poynter Institute og Massachusetts Institute of Technology

Tidligere job:

  • Digital redaktør og nyhedschef, Fagbladet Journalisten

Meritter/udgivelser:

  • Forfatter til bøgerne ”Sådan forandrer automatisering medierne”, ”Håndbog i EU for journalister” og ”Etik for journalister på nettet”
  • Modtager af fagjournalisternes pris O-Prisen 2019, modtager af Den Fynske Bladfonds Fellowship på SDU i 2019-2020

Chefredaktør-posten blev ledig, da chefredaktøren siden 2018, Uffe Jørgensen Odde, sagde op tidligere i år.

Værdi til medlemmer

Forkvinde i Dansk Markedsføring, Pernille Wendel Mehl, oplyser, at ”der har været mange spændende og kompetente kandidater i ansøgerfeltet.”

– Og det vidner om, at Dansk Markedsføring både er et respekteret og interessant arbejdssted. Som led i udviklingen af foreningen har bestyrelsen haft et ønske om at få en chefredaktør, som har ambitioner om at sætte en dagsorden, siger hun og tilføjer:

– Vi har valgt Andreas, fordi han udover at være godt skrivende også har evnet at sætte sig ind i særlige fagområder og derudover at udkomme på mange platforme – dvs. artikler, bøger, foredrag eller debatindlæg – på et højt fagligt niveau. At han så i øvrigt også er et ualmindeligt godt selskab, er et ekstra plus. Vi glæder os til at byde ham velkommen.

Adm. direktør i Dansk Markedsføring, Thomas Wahl, glæder sig til at få den nye chefredaktør ombord:

– Det seneste år har været vildt og vanvittigt. Mange af de udviklingsplaner, vi havde i foreningen, blev sat på pause, og fokus har været at få foreningen bedst muligt igennem krisen. Det er lykkedes, så det er et ekstremt spændende tidspunkt, Andreas tiltræder, og jeg glæder mig enormt til at starte samarbejdet op og bidrage til at levere endnu mere værdi til vores læsere og medlemmer, siger Thomas Wahl.  

Andreas Marckmann Andreassen bor i Brønshøj med sin hustru Aziza og sin søn Anton. Han tiltræder i juni, hvor han også bliver far for anden gang.