Home har ansat Morten Riisgaard-Dam som ny marketingchef.
Han kommer fra en stilling som marketingchef hos Waoo, hvor han i syv år stod i spidsen for et brand, hvor en af de store opgaver har været at udfordre de store spillere på TV- og bredbåndsmarkedet i skikkelse af YouSee, Stofa og Boxer.
Fibias konsolidering af sit ejerskab tidligere på året fik den konsekven for marketingfunktionen hos Waoo, at den blev nedlagt og lagt ind under Fibias marketingafdeling. Derfor blev Morten Riisgaard-Dam fritstillet, og i den mellemliggende periode har han passet sit hverv som næstformand i bestyrelsen for Smukfest i Skanderborg.
Hos Home afløser han Mikkel Braae-Andersen, som har overtaget stillingen som partnerskabschef hos Muskelsvindfonden, efter Jacob Bartholin valgte at søge nye græsgange hos Leadfamly.
Den rette profil
Forventningerne til den nye marketingchef er store. Med 25 års erfaring med marketing, salg og ledelse hos blandt andet TDC har Morten Riisgaard-Dam ifølge administrerende direktør for Home, Uffe Drejer, de helt rigtige kompetencer i rygsækken.
“Morten er en stærk profil, der rummer en perfekt kombination af klassiske markedsføringskompetencer og ikke mindst digital markedsføring, hvor der venter en stor opgave i kontinuerligt at styrke vores kontaktpunkter over for både købere og de sælgere, der benytter vores ejendomsmæglerkæde til at sælge deres bolig.”
Et nyt tiltag, som direktøren fremhæver, er Home-kædens nye mæglervideoer, hvor kæden benytter sig af automatiserede og personaliserede videoer, som de enkelte ejendomsmæglere kan benytte i forberedelserne forud for første møde med sælgeren af en bolig.
“Det er fortsat mæglernes fysiske og lokale tilstedeværelse, der skaber den stærkeste præference hos kunderne, når en sælger vælger sin ejendomsmægler. Med de nye videoer får sælgeren netop mulighed for se en præsentation af sin bolig og lære ejendomsmægleren at kende på forhånd. Det er klart en stærk konkurrenceparameter i et yderst kompetitivt ejendomsmæglermarked,” siger Uffe Drejer.
Han peger desuden på, at en central opgave for den nye marketingchef bliver at fastholde Homes nuværende brand-position og udbygge kendskabet til ejendomsmæglerkædens 180 lokale butikker.
Skal styrke indsatsen
Det er en målsætning, marketingchefen anser som sin vigtigste opgave.
“Jeg ser frem til at skulle styrke Homes førende position i kraft af et højt brand awareness og en stærk præference i folks bevidsthed. Vi kommer til at intensivere indsatsen, specielt i de mange digitale touch-points som vilkårligt følger med at drive en moderne omnichannel-forretning, hvor vi hele tiden skal holde linjen varm mellem købere, sælgere og vores 180 ejendomsmæglerbutikker,” siger han.
“Home har allerede demonstreret, at de er et stærkt brand og i øvrigt har en velfungerende organisation, som står godt rustet til at imødekomme den nye digitale virkelighed, hvilket Home har formået at udnytte til en kompetitiv fordel,” siger Morten Riisgaard-Dam og henviser til, at Home blandt andet var de første på markedet til at udnytte data fra mæglernes salgsfremstillinger til at generere automatiserede videoer med boligpræsentationer, som sidenhen har vundet indpas hos flere af landets øvrige ejendomsmæglerkæder.
“Derfor er jeg enormt ydmyg omkring, at jeg overtager branchens stærkeste brand, og er helt bevidst om, at der hviler en stor udfordring på mine skuldre. Men omvendt har jeg også efterhånden fået fyldt rygsækken op med flere værktøjer, som jeg glæder mig til at bringe i spil vel vidende, at jeg ikke bliver alene om det her, men har et stærkt marketing- og kommunikationsteam at kunne trække på,” understreger Morten Riisgaard-Dam.