IKEA tilbyder nu sit 2021-katalog som podcastserie: The Ikea Audio Catalog. 

Et lyd-katalog i 13 kapitler med samlet set næsten fire timers beskrivelse af 1.000 produkter.

Det skriver branchemediet Adweek.

Stavemåden ”catalog” antyder, at vi er i USA. Og det er da også et initiativ, der er skabt til det engelske og i samarbejde med Ogilvy New York.

Men da serien findes på både Spotify og AudioBooks.com. er den tilgængelig for alle andre, der har lyst til at lytte lidt til nogle møbler.

Fra 286 sider til 64

Det usædvanlige IKEA-katalog kommer efter, at den svenske møbelgigant i slutningen af 2020 annoncerede, at man efter 70 år på print nu vil droppe det fysiske katalog.

Ifølge IKEAS’s egen pressemeddelelse om beslutningen fordi både medieforbruget og forbrugernes adfærd har ændret sig.

Kataloget vil stadig være tilgængeligt i det vante online-format, men nu eksperimenterer man altså også med lydformatet.

Fem nedslag i IKEA-katalogets historie

1951: Grundlægger, Ingvar Kamprad, sammensætter selv det første IKEA-katalog. Det udkommer med en lænestol på forsiden i 285.000 eksemplarer. Kataloget er på 68 sider, på svensk og distribueres kun i det sydlige Sverige.

1998: Det første “IKEA på kontoret”-katalog bliver tilgængeligt på nettet. En specialudgave om kontormøbler.

2000: For første gang udkommer IKEA-kataloget både på print og i en digital version.

2001: IKEA lancerer for første gang e-handel. Det sker i Danmark og Sverige.

2016: Året, hvor flest kataloger udkom: 200 millioner eksemplarer i 69 forskellige versioner, på 32 sprog og i mere end 50 markeder.

Kilde: IKEA.com

Ogilvy New Yorks Executive Creative Director, Della Mathew, sætter over for branchemediet et par tal på projektet.

Det fremgår således, at de 286 sider er blevet tekstforfatter-forvandlet til 64 sider, med over 1.000 produktbeskrivelser.

”Hvortil kommer mere en syv omtaler af vegetar-kødboller”.

Kan også hjælpe blinde og svagtseende

Og efter 135 timer i studiet er der altså kommet en podcast-serie på næste fire timer ud i den anden ende.

Della Mathew siger til Adweek, at man sammen med IKEA håber, at “det nye format vil inspirere de mange millioner mennesker, der nu måske kommer til at savne det gamle print-katalog.”

Det siges ikke direkte fra hverken IKEA’s eller bureauets side, at projektet samtidig kan være til gavn og glæde for blinde eller svagtseende.

Men content-accessibility advocate, Alexa Heinrich, siger til mediet, at der ikke er tvivl om, at blinde og personer med nedsat syn vil kunne få glæde af den nye podcast.

Lyt til prologen og til 1. kapitel i serien herunder.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger