De mindste er i skole igen herhjemme, men i flere lande skal der stadig hjemme-undervises – og nu har IKEA givet de britiske forældre en hånd.

Det sker med tre små film med titlen ”Learning at Home with IKEA”, som byder på svensk sprogundervisning til de små.

Her kan man lære svenske ord inden for tre temaer: Geografi, familie og natur – men med et twist.

For eksempel kan børnene i natur-afsnittet lære, at en væsel hedder en vessla på svensk. Vessla er også navnet på en opbevaringskasse fra IKEA. 

Hvert afsnit sluttes med en tælle-/matematikøvelse, hvor det blandt andet gælder om at tælle IKEA-kødboller eller skruer.

Vi bad tre danske brancheprofiler om en vurdering – og meningerne var delte.

”Sympatisk, men …”

Hos PONG mener kreativ direktør, Mikkel Elung, i udgangspunktet, at idéen er sympatisk:

Mikkel Elung, kreativ direktør, PONG. Foto: Uffe Jørgensen Odde.

– Jeg synes, det er en sympatisk tanke at hjælpe overbebyrdede forældre med at aktivere deres børn under en corona lockdown. Og tanken passer perfekt med IKEA’s målgruppe, så der er faktisk en chance for at hjælpe deres kunder. 

Men han mener slet ikke, kampagnen lever op til de gode intentioner:

– Det er helt utroligt kedeligt, og med mindre engelske børn er meget anderledes end danske, så kan jeg ikke forestille mig, at de gider at se det. Og de forcerede produktplaceringer gør bare det hele værre, siger han og tilføjer:

– Så for mig virker det desværre mest af alt som et kikset reklamestunt, der forsøger at få en overskrift mere end rent faktisk at hjælpe med at løse et problem. Og det giver ikke kunderne nogen værdi, og derfor giver det heller ikke IKEA værdi.

”Dejligt lige til”

Trine Keller-Andreasen, der er selvstændig kreativ strateg, er mere positiv. 

Trine Keller-Andreasen, selvstændig kreativ strateg. Foto: PR.

Om idéen siger hun:

– Efter lidt betænkningstid, så synes jeg, den er lige præcis, som den skal være. Den går så fint i takt med tonaliteten i andre af IKEA’s PR-drevne idéer såsom “tisseannoncen” og Balenciaga-stikpillen. 

Og så er den dejligt lige til, mener hun:

– Jeg har ikke selv børn, der skal hjemmeskoles, men noget siger mig, at forældre mange steder i verden har tømt lageret for måder at underholde og beskæftige deres børn på. Så denne her virker til at komme belejligt, siger Trine Keller-Andreasen, er tilføjer:

– Og så elsker jeg, at man på legende vis kan åbne børns (og voksnes) øjne for andre kulturer.

”Klart mærkelig”

Hos Robert/Boisen & Like-minded bad vi partner og strategisk direktør, Søren Christensen, om et bud på, om IKEA-stuntet er ”genialt eller bare mærkeligt”: 

Søren Christensen, partner og strategisk direktør, Robert/Boisen & Like-minded. Foto: PR.

– Det er sjovt tænkt. Nok lidt på den gimmicky side, lyder den umiddelbare reaktion.

Søren Christensen uddyber:

– Der er nok ikke så mange engelske børn, der kommer til at lære svensk. Og den er nok mere tænkt som et PR-stunt end et egentlig brugbart værktøj. En hurtig Google-søgning viser, at den har været bragt en del steder. Og vi sidder også og vender den nu. 

Så genial eller mærkelig?

– Klart mærkelig. Opmærksomheden, den genererer, må vise, om det er genialt.

Kampagnen er skabt af to bureauer, Guts & Glory og Hope & Glory i henholdsvis Sverige og England.

 Se de tre lektioner herunder.