I starten af juni kom Klasselotteriets reklamebudget i udbud, og nu følger mediebudgettet. 

Det oplyses i en pressemeddelelse, hvoraf det også fremgår, at budgetrammen til mediebureauet er cirka 20 millioner kroner inkl. moms pr. år. 

Beløbet dækker bl.a. sparring, rådgivning, indrykninger og evaluering af kampagnerne – og mediebureauet, der vinder udbuddet, får en kontrakt på to år med mulighed for forlængelse i et plus et år.

I dag er OMD mediebureau for Klasselotteriet, og marketingdirektør Terese Johannesen siger om udbuddet:

– Vi er glade for samarbejdet med vores nuværende mediebureau, OMD, men på grund af EU-regler skal vores mediebudget i udbud på ny. Selve timingen er god, fordi vi på samme tid får både et helt nyt reklamebureau og et mediebureau, der kan få den perfekte, fælles start sammen med os.

Skal løse konkret opgave

Udbuddet starter med en åben prækvalifikation, og derefter udvælger man fem mediebureauer til en konkret opgave.

Terese Johannesen, marketingdirektør, Klasselotteriet. Foto: PR.

– Opgaven er afgrænset, og der er lagt en fast form ned over den, så vi bedst muligt kan sammenligne tilbuddene. Opgaven skal vise, hvordan mediebureauerne arbejder inden for bl.a. mediestrategi, kampagneoptimering og samarbejde med vores team, siger Terese Johannesen.

Kort om Klasselotteriet

• Klasselotteriet er Danmarks ældste lotteri og har fejret millioner af vindere siden grundlæggelsen i 1753.

• Klasselotteriet er det nummerlotteri i Danmark, der betaler mest tilbage til spillerne (godt 65 %) – og herudover bidrager Klasselotteriet årligt med omkring 100 mio. kr. til udlodningsmidlerne, der støtter dansk kultur og foreningsliv.

• Hver måned spilles der om en ny gevinstpulje på 46 millioner kr., og der trækkes 40.000 glade lotterivindere hver måned.

• Klasselotteriets omsætning lå i 2019/2020 på 742,3 mio. kr.

Hun tilføjer, at man naturligvis også lægger vægt på mediepriser og pris for samarbejdet.

Om ønske-mediebureauet siger marketingdirektøren:

– Der er mange dygtige mediebureauer. Vores forventninger inkluderer også konstruktiv og proaktiv rådgivning på baggrund af data, fakta og erfaringer – og på tværs af offline og digitale medier.

Perfekt timing

Ifølge Terese Johannesen skal mediebureauet ”skabe synergi på tværs af kanaler og medvirke til sammenhæng hen over året.”

Der kommer også både brandopbyggende kampagner og taktiske kampagner, og der skal arbejdes både landsdækkende og regionalt i forhold til målgrupper og budskaber.

Og ifølge marketingdirektøren er timingen perfekt.

– Vi glæder os til at finde den perfekte konstellation af et nyt mediebureau, et nyt reklamebureau og os som kunde. Vores fælles opgave bliver at sikre både vækst og fornyelse, siger Terese Johannesen, der forventer, at starte samarbejdet 1. januar 2021.

Udbuddet kan ses her.