Et flertal bestående af regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige har indgået en kviklåns-aftale, der indeholder ”markante stramninger for, hvornår virksomheder må markedsføre forbrugslån.”

Erhvervsministeriet oplyser, at der med aftalen bliver indført ”forbud mod markedsføring af forbrugslån med en ÅOP over 25 procent.” 

Det betyder, at det ikke vil være tilladt at markedsføre lånene i busser, tog, på reklameskilte, i TV, radio, i trykte medier og lignende. Det vil heller ikke være tilladt i Danmark for udbydere af forbrugslån uden sikkerhed med ÅOP over 25 procent at markedsføre forbrugslån online, herunder på internettet, sociale medier eller applikationer, oplyses det. 

Derudover følger der med aftalen et forbud mod markedsføring af lån i forbindelse med reklamer for spil.

Det fremgår således, at der “indføres et totalforbud mod markedsføring af kontante forbrugslån i forbindelse med markedsføring af spilleudbydere eller spil. Det gælder både markedsføring af de konkrete lån og af selskaberne bag lånene, og det gælder både i det offentlige rum og på TV.”

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) siger i en pressemeddelelse, at han er ”rigtig stolt af, at vi nu for første gang for alvor tager et opgør med de kviklån, der har fanget mange særligt unge og udsatte i uoverskuelig gæld.” 

– Det var på høje tid. Vi har lavet en aftale, der beskytter de danske forbrugere. Med aftalen får vi en af de strammeste reguleringer af markedet for forbrugslån i EU, siger han og fortsætter:

– Det betyder også, at de virksomheder, der opfører sig ordentligt over for deres kunder, kan se frem til en relativt nem overgang til de nye regler, mens en række af dem, der har været mest grådige, kommer til at skulle lave deres forretning om. Jeg er glad for, at der er opbakning i Folketinget til den her aftale.

Broadcastchef hos IUM, Jakob Olsen peger på, at det på TV får “en betydning, da alle de udbydere, som ligger over de 25 procent, vil trække deres TV-annoncering.”

– Det betyder mindre TV spend, mindre brug af TV-stationernes inventory – hvilket potentielt kan komme øvrige annoncører til gode, siger han.

Opdateret med kommentar fra Jakob Olsen.