Det blev til en enkelt dansk løve, da Cannes Lions-ugens første prisuddeling løb af stablen i festivalpalæets Grand Théâtre Lumière mandag aften.

Den var af bronze, og den gik til Nord DDB Copenhagen i Outdoor-kategorien for casen Chillboards for det amerikanske øl-brand Coors Light.

Casen, der var shortlistet tre gange i kategorien, er født ud af en dansk idé og udviklet i samarbejde med bl.a. DDB Chicago og adam&eveDDB, London.

Læs mere om casen her og se kampagnefilmen herunder.

Artiklen fortsætter under filmen.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Aftenens prisuddeling omfattede, ud over Outdoor, også kategorierne Radio & Audio, Print & Publishing, Health & Wellness og Pharma.

En enkelt shortliste i Health & Wellness forblev en shortliste – i de øvrige kategorier var Danmark ikke repræsenteret på shortlisterne.

De store vindere

Der uddeltes mandag aften desuden tre specialpriser: Health Grand Prix for Good, der gik til kampagnen ‘Lil Sugar, Master of Disguise’ fra Area 23, New York, for Hip-Hop Public Health, Healthcare Network of the Year, der gik til FCB Health – og Healthcare Agency of the Year, der gik til Area 23 i New York.

Alle aftenens fem kategori-juryer havde peget på en Grand Prix-vinder.

De fem udvalgte kan du se herunder – efterfulgt af et opdateret overblik over danske vindere og shortlister.

Grand Prix i Outdoor-kategorien gik til ’Liquid Billboard’ fra Havas Dubai for Adidas, De Forenede Arabiske Emirater.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Grand Prix i Health & Wellness gik til ‘The Killer Pack’ fra VMLY&R, Mumbai, for indiske Maxx Flash.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Grand Prix i Pharma gik til ’I will always be me’ fra VMLY&R, New York, for Dell Technologies & Intel.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Grand Prix i Print & Publishing gik til ‘The Elections Edition’ fra Impact BBDO, Dubai, for Annahar Newspaper, De Forenede Arabiske Emirater.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Og endelig gik Grand Prix i Radio & Audio til ’The Unfiltered History Tour’ fra Dentsu Creative, Indien, for Vice Media/British Museum.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Overblik: Cannes Lions 2022 – danske vindere og shortlister  

Vindere

– BRONZE til Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Ambient Outdoor)
– GULD til Jonas Hjort og Marcus Mahecha fra Kontrapunkt i Young Lions Design

Shortlister

Digital Craft

– Virtue for Backup Ukraine (Real-time Contextual Content)
– Virtue for Backup Ukraine (Data Visualisation)
– Virtue for Backup Ukraine (Innovative Use of Technology)

Industry Craft

– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Brand & Communications Design)

Film Craft 

– New Land for Hjelm har alle dage været en god idé (Direction)
– New Land for Love Your Ears for Audika (Sound Design)

Outdoor

– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Ambient Outdoor)
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Single Market Campaign)
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Corporate Purpose & Social Responsibility)

Health & Wellness

– & Co. og New Land for Hjelm har alle dag været en god idé for Rådet for Sikker Trafik

Titanium

– Virtue for Backup Ukraine skabt i samarbejde med Polycam, Blue Shield DK og UNESCO Danmark 
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light 

Læs også: