Der er i dag blevet ringet med fællesklokken og jublet hos Nord DDB CPH.

Det danske kontor i Nord DDB-gruppen har nemlig spillet en central rolle som idémagere i en kampagne for det amerikanske ølselskab Coors Light, Chillboards, der er blevet nomineret i den fineste kategori, Titanium, ved Cannes Lions – verdens største prisuddeling for reklamer og kreativitet.

”Det er helt vildt. Det er ikke hverdagskost for danske bureauer at opnå det. Det er lidt den hellige gral,” siger Creative Director Tim Fremmich Andresen, der sammen med Senior Art Director Anders Kure har stået bag det danske bidrag i casen.

”Det har været en lang proces, hvor det har været ved at gå galt et utal af gange, så bare at få kampagnen ud var vildt. Og at se den shortlistet er så fedt,” siger Tim Fremmich Andresen.

Anders Kure er enig.

”Det er lidt surrealistisk, at vi er startet med at lave en one-pager med en ret simpel idé, og så har vi brugt et halvt år sammen med de andre bureauer i gruppen på tværs af tidszoner at få det til at lykkes. Det er syret, at det er blevet så stor en ting, når det startede som en skør, lille tanke,” siger Anders Kure.

Kampagnen er lavet i tæt samarbejde med DDB Chicago, adam & eveDDB i London og kreative på tværs af bureauer i Nord DDB-gruppen.

Tim Fremmich Andresen, Creative Director på Nord DDB CPH. Foto: PR

”Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et Nord DDB CPH-projekt. Det er hele bureauet, der står bag,” siger Tim Fremmich Andresen.

Løser problem med varme

Chillboards går kort sagt ud på, at en lang række huse i fattige kvarterer i USA har fået malet deres tage med reflekterende, hvid maling.

Malingen hjælper med at sænke temperaturen i husene hos familier, der ellers ikke havde råd til det, da elregningen med brug af air-condition bliver for dyr. Det har blandt andet stor effekt under hedebølger, hvor det kan være umuligt at sænke temperaturen i husene.

”Det kan hjælpe familier, der nogle gange ville være nødt til at vælge imellem aftensmad eller at bruge deres aircondition,” siger Tim Fremmich Andresen.

Kampagnen har dog den krølle, at tagene ikke er malet 100 procent hvide. De er i stedet blevet malet med budskaber om fordelene ved den hvide maling. På grund af en helt særlig skrifttype, som det danske kontor også har været med til at udvikle, fylder budskaberne 96 procent af tagene.

”Malingen fandtes allerede, men der er ingen, der har brugt det på denne måde før. Det betød, at vi kunne sprede vores budskab, samtidig med at vi skabte stor opmærksomhed om, hvor effektiv den reflekterende maling faktisk kan være,” siger Tim Fremmich Andresen.

De tog danske kreative var også selv i USA, hvor de på egen krop kunne mærke, hvor effektiv malingen var.

”Da vi selv stod på tagene og mærkede, hvor effektivt det er, kom det bag på os. Vi kunne mærke det med vores egne hænder. Det var ret vildt,” siger Anders Kure.

Tør ikke spå om vinder-chancer

Om casen kan hjemtage Titanium-kategorien, tør de to danske kreative ikke spå om.

”Når man ser shortlisten til kategorien, så er der virkelig mange ting på den, man gerne selv ville have lavet,” siger Anders Kure.

Anders Kure, Senior Art Director på Nord DDB CPH. Foto: PR

Tim Fremmich Andresen stemmer i.

”Vi ved ikke, om det er den bedste idé. Men den må jo være blandt de bedste i verden, og det er allerede en sejr. Men feltet er meget stærkt,” siger han.

Det vigtigste for dem er dog, at kampagnen er blevet til virkelighed – og at den kan være med til at gøre en forskel.

”Alle prædiker, at kreativitet kan være med til at løse problemer. Og det, vi er stoltest af, er, at vi viser, hvor effektive de hvide tage kan være. Kampagnen bliver også rullet ud i Puerto Rico, Mexico og Canada nu,” siger Tim Fremmich Andresen, der fortæller, at Coors Light også donerer næsten 20.000 liter hvid maling til at afhjælpe problemet.

”Vi pressede meget på for, at kampagnen kunne leve videre efterfølgende, og der bliver doneret en mase maling. Det er vigtigt for os, at brandet gerne vil gøre en forskel, og de har som et stort selskab også mere budget. Vi er stolte over, at vi kan være med til at skabe en større impact på den måde,” siger Tim Fremmich Andresen.

Nomineret i Titanium-kategorien er også en case fra den danske afdeling af Vice / Virtue, Backup Ukraine. Den kan du læse mere om i artiklen her.

Du kan se kampagne-videoen for Chillboards herunder:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger