Annalect, som er dataspecialistenheden under Omnicom Media Group, vandt sølv i kategorien Data Effectiveness ved den årlige IAB Europe Research Awards for casen, der har fokus på at indsigtsberige CRM og app-data hos burgergiganten McDonald’s.

Annalect har udviklet en ny CRM-indsigtsplatform, som visualiserer McDonald’s loyalitetsprogram og kobler kundernes adfærd med køb, engagement og foretrukket kommunikationsform. Og førstepartsdata spiller en hovedrolle.

– Det her er en måde at aktivere sine førstepartsdata til det, man tidligere har brugt tredjepartsdata til. Det er der mange, som snakker om, men ikke så mange, der gør endnu, siger Søren Fromberg, Managing Director i Annalect Nordics.

Førstepartscookies er vigtige i en tid, hvor tredjepartsdata er under pres af både ny teknologi og strammere regulering. 

Derfor må annoncører have bedre styr på forbrugernes data og i højere grad bruge førstepartsdata, hvis man fortsat vil have indsigter at målrette sin markedsføring efter.

IAB Europe Research Awards uddeles af IAB, den europæiske organisation for digital markedsføring. Det er tredje gang i træk, at danske Annalect er blandt vinderne. 

– Det nye i denne løsning er, at vi kobler adfærdsdata og transaktionsdata. Når for eksempel ”Ole” får et tilbud om en cheeseburger til fem kroner, siger han måske nej. Men den dag, McDonald’s tilbyder ham en Big Mac, siger han ja. Den slags struktureret viden kan vi bruge til at øge engagement, mindske churn eller forbedre kundeoplevelsen, siger Søren Fromberg.

Casen er udviklet til McDonald’s, men Søren Fromberg fortæller, at Annalect har rullet teknologien ud hos andre kunder, herunder en streamingtjeneste og et andet abonnementsbaseret firma.

Søren Fromberg oplyser, at man har arbejdet på projektet i et par år.

Hvad har det kostet at lave i tid og penge?

– Jeg er faktisk stadig i gang med at prisfastsætte det. Men baseret på erfaringen fra McDonald’s, så er målet at vi kan sætte det op hos nye kunder på en til to måneder afhængigt af hvor meget styr, de har på deres data, siger Søren Fromberg.

Artiklen fortsætter under illustrationen…

Næste skridt i samarbejdet med McDonald’s er at bruge kendskabet til kunderne til at forsøge at ramme nye kunder, der ligner dem.

– Du kan segmentere hele din kundebase. Hvis du ved, at 20 procent af kunderne altid køber cheeseburgere, så vil vi trække dem ud af systemet og på andre platforme, for eksempel Facebook, finde andre brugere, som matcher deres præferencer. Det kræver selvfølgelig de rigtige permissions, men det er næste skridt, som vi vil teste nu, forklarer Søren Fromberg.

IAB Europe Research Awards blev uddelt 25. maj. Du kan se alle vinderne her.

Programmatic Advertising Update: Post-Cookie – nye tider & nye værktøjer

Klar til en post-cookie virkelighed?