Boguddrag: Selv de største og mest betydningsfulde virksomheder er hoppet med på bølgen af personalisering i markedsføringen. Bestyrelser rundt omkring i landet har godkendt beslutninger om at investere bunker af penge i ny teknologi til at blive klogere på big data.

Samtidig er en kæmpe luns af markedsføringsbudgetter rundt omkring flyttet til disse investeringer. Nu har vi så balladen med at komme af med data igen, eller i hvert fald få styr på håndteringen, fordi databeskyttelsesforordningen er kommet – bedre kendt som GDPR-loven.

Men hverken bestyrelsesmedlemmer, direktører eller marketingchefer er undtaget fra opfattelsen af sig selv som unik, så alle har gjort investeringerne i god tro.

Vi er alle sovset ind i troen på individualismen. Intet bestyrelsesmedlem med respekt for sig selv vil gå imod personalisering, for vedkommende vil blive latterliggjort som håbløst gammeldags, og det har ingen lyst til. Det kunne jo koste bestyrelsespladsen. 

Selvfølgelig vil der være et vist afkast af investeringerne, men jeg ser også en alt for stor velvilje til at stole blindt på, at afkastet nok skal komme engang i fremtiden. Vi er så usikre på, hvad vi køber, men har ikke lyst til at stikke næsen frem og indrømme det.

Set i det helt store perspektiv, tror jeg ikke ret mange af investeringerne i personaliseret markedsføring kan finansiere sig selv. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at nogen på det danske marked med så ens og homogen en befolkning kommer til at opleve en afgørende konkurrencemæssig fordel ved brugen af denne teknik. 

Velkommen til Dansk Markedsføring

For at kunne læse vores artikler beder vi dig om at tilmelde dig vores nyhedsbrev - så holder vi dig opdateret med de skarpeste indsigter og branchenyheder direkte i din indbakke. Helt gratis.

Indtast venligst fornavn.
Indtast venligst efternavn.
Indtast venligst korrekt e-mailadresse
Accepter venligst vores betingelser for at tilmelde dig

Er du allerede medlem?